Recensie: Ventoux – Bert Wagendorp

Ventoux is wederom een boek van een schrijver van wie ik een interview heb bijgewoond. In de meeste gevallen kan een schrijver horen praten over zijn eigen werk mij enorm enthousiasmeren voor zijn boeken. Ook bij Bert Wagendorp was dit het geval. Ventoux schreef hij naar aanleiding van de opdracht om een filmscript te schrijven over vier mannen en de Mont Ventoux, de beruchte berg die gereden wordt tijdens de Tour de France.

Ventoux Bert Wagendorp

In het boek maken we kennis met de hoofdpersoon Bart en zijn vrienden Joost, David, Peter en André, een stel jonge jongens uit Zutphen. Later voegt het bloedmooie meisje Laura zich bij de vriendengroep. Alle jongens worden verliefd op haar, maar dichttalent Peter lijkt het te winnen. Op hun achttiende bedenken Bart en Joost de Mont Ventoux op te willen fietsen. Ze vertrekken samen naar Frankrijk. In Frankrijk aangekomen beginnen ze met trainen en ontvangen ze David, André, Peter en Laura, die deze gebeurtenis niet willen missen. Op de dag waarop het moet gebeuren stapt ook Peter op de fiets – ongetraind en op gympies. Peter wil bovenop de berg zijn ultieme gedicht afhebben. Dit lukt. Op de top van de Mont Ventoux draagt Peter een gedicht voor dat allen diep raakt. Dan begint de afdaling.

Tijdens de afdaling gebeurt iets dat de vrienden voor het leven zal tekenen: Peter verongelukt. Het is een gebeurtenis die de vrienden uit elkaar drijft, Laura verdwijnt zelfs helemaal. Dertig jaar na dato neemt Laura contact op met de jongens en nodigt ze hen uit om weer naar de Provence te komen. Bart is ondertussen misdaadverslaggever, Joost een frauderende wetenschapper, André een ex-crimineel en David baas van zijn eigen reisbureau. Allen besluiten de Mont Ventoux op te gaan fietsen.

Nu ze herenigd zijn wordt duidelijk waarom de dood van Peter zoveel impact heeft gehad op hun vriendschap en waarom Laura daarna verdween.

Ventoux Bert Wagendorp

Na de lezing van Bert Wagendorp was ik buitengewoon gemotiveerd om dit boek te gaan lezen. Ik heb het dan ook direct ingeslagen. Ik kwam ietwat moeizaam in het verhaal, maar na een tijdje vond ik het behoorlijk vermakelijk. De aanloop naar de beklimming van De Berg is prima opgebouwd. Wat ik echter jammer vond, is dat de personages zeer minimaal zijn uitgewerkt. Ik had niet het gevoel dat ik het hoofdpersonage, of welk personage dan ook, echt leerde kennen. Wellicht draaide het verhaal niet om de personages maar slechts om hun vriendschap, maar voor mij werkt het gewoon beter als ik tijdens het lezen nieuwe mensen leer kennen.

Wat betreft de schrijfstijl vond ik dat er opvallend veel spreektaal werd gebruikt. Natuurlijk begrijpen vrienden elkaar uit duizenden, maar ik als lezer kende ze niet zo goed als zij elkaar en had dus het gevoel dat er wat miste. In veel zinnen worden ook woorden weggelaten: ‘Stadium ben ik gepasseerd.’ Van mij had er best ‘dat’ voor mogen staan. Als je echter bedenkt dat deze roman is voortgekomen uit een filmscript, is het wel weer begrijpelijk.
Wat ik absolute pluspunten vind, is dat Bert Wagendorp beschikt een grote woordenschat. Hij weet precies de juiste woorden te kiezen en, nog een pluspunt, maakt veel gebruik van humor. Deze humor versterkt het beeld van de vriendschap en past echt in de mannenwereld waarin je in het boek terechtkomt.

Een mannenwereld is het wel, en eveneens een sportwereld. Wie van wielrennen houdt, zal dit boek zeker leuk vinden. Ik denk ook dat mannen zich beter kunnen vinden in dit boek dan ik. Ik had in elk geval graag wat meer uitgewerkte personages gezien, maar los van dat is Ventoux een leuk boek over vriendschap.

Ventoux kost €12,50 (e-book €4,99). Haal het boek bij de boekhandel of bestel het bij bol.com

Heb jij Ventoux al gelezen?

3 thoughts on “Recensie: Ventoux – Bert Wagendorp