5 Problemen van boekenliefhebbers

problemen boekenliefhebber (4)

Volgens mij zijn er een boel boekenliefhebbers onder mijn lezers. Vandaag hoop ik bij jullie een bepaald soort negatieve herkenning op te roepen door middel van het noemen van problemen waar je tegenaan loopt bij het lezen van een boek.


problemen boekenliefhebberProbleem 1: waar laat ik de boekenlegger?

Wat je ook gebruikt als boekenlegger, – een stuk papier, het bonnetje, de boekenlegger die de boekhandel tussen de pagina’s heeft gestopt – je moet hem even kwijt wanneer je begint te lezen. Met name onderweg is het van belang dat je hem in de buurt houdt. Wat doe je dan?
– Tussen andere pagina’s steken. Hartstikke leuk, totdat hij er aan de onderkant weer uit komt piepen en in je schoot glijdt;
– Op schoot leggen, om vervolgens constant in de gaten te houden of je hem niet kwijt bent;
– In je hand houden, maar dan kun je je boek niet echt meer fijn vasthouden.

 

Probleem 2: de kaft buigen, wel of niet?problemen boekenliefhebber (2)

Met name bij paperbacks doet zich immer dit dilemma voor: vouw ik het boek geheel open, waardoor de rug van het boek vouwt, of spaar ik die door het boek niet helemaal open te leggen? Als je voor de eerste optie kiest, dan krijgt de rug van het boek rare ribbels. Het is maar de vraag of je wat wilt, want hoe leuk een flink doorlezen boek er ook uitziet, dat ongeschonden gevoel van een vers, nieuw boek is in één klap weg.

 

Probleem 3: een te kleine boekenkastproblemen boekenliefhebber (3)
Hoe is het toch mogelijk dat die ooit enorme kast ineens te klein blijkt? Heeft het misschien iets te maken met het feit dat je iedere boekwinkel in moet die je tegenkomt? Of zou het komen door de enorme stapels nog te lezen boeken? Misschien door alle boeken die je door de jaren heen hebt verzameld, maar die je niet weg kunt doen omdat ze emotionele waarde hebben?

 

Probleem 4: je bent saai (maar niet heus)
Dat vind je zelf natuurlijk niet, maar anderen soms wel. Waarom snappen mensen het niet dat het veel fijner is om knus op de bank een boek te lezen in plaats van je klem te zuipen in de disco? Een aantal argumenten voor lezen op de bank in plaats van comazuipen:
– Je hoeft de deur niet uit;
– Je ligt lekker knus op de bank of in bed;
– Je hebt de ochtend erna geen kater;
– De kans dat je onzedelijk betast wordt is aanzienlijk kleiner;
– Je werkt aan je intellect in plaats van je hersencellen af te staan aan alcohol.problemen boekenliefhebber (1)

Probleem 5: boeken hebben een eind
Soms zou je willen dat je voor altijd in de wereld van het boek kon blijven dat je las. Helaas hebben alle boeken een eind. Ken je dat lege gevoel nadat je een boek heb uitgelezen? Het is zowel heerlijk als vreselijk. Nu moet je weer een nieuw boek kiezen…

Welke problemen kom jij tegen?

8 thoughts on “5 Problemen van boekenliefhebbers

  1. Ik haat het als ik een boek bijna uit heb! Ik heb de Harry Potter-boeken al 80x gelezen, maar altijd tegen het einde ga ik er zo langzaam over doen omdat ik niet wil dat het voorbij is. Ik ken het hele verhaal al uit mijn hoofd, maar alsnog vind ik het nooit leuk als ik een boek uit heb gelezen.

  2. Ik raak tijdens het lezen juist altijd mijn boekenlegger kwijt, waardoor ik daarna meestal een grootschalige zoektocht start om hem weer terug te vinden, wat uiteindelijk leidt tot een grote bende en een boekenlegger die ergens tussen de kussens van de bank of het bed was beland.

  3. Ghèhè, jép herkenbaar! Al pleur ik mijn boekenlegger vaak gewoon ergens naast het boek wanneer ik lees. En dan ligt het boek gewoon, dus kan het ding er ook niet uit glijden. Wat ik weleens heb gehad, is dat de boekenlegger in het bad viel, trouwens. Was minder een minder grote succeservaring.

Reageer

