Ode aan de postbode

ode aan de postbodeIk heb te maken met de beste postbode die er is. In mijn wijk loopt er nog een ‘echte’ rond, met een fiets met grote tassen en vaak een wagentje dat hij achter zich aan trekt.

Deze postbode propt iets te dikke enveloppen niet hardhandig door de brievenbus, maar belt netjes aan en overhandigt ze persoonlijk. Deze postbode vroeg me of ik nieuw in de straat was komen wonen, toen hij mijn naam voor het eerst op de enveloppen zag verschijnen. Deze postbode belt aan als er een onbekende naam op de brief staat en vraagt me of dat wel klopt. Klopt het niet, dan zegt hij “ja, dat dacht ik al, volgens mij wonen deze mensen drie straten verderop op nummer 83.” ode aan de postbode

Mijn postbode zit al jaren in het vak. Ik zie het aan de manier waarop hij met zijn zware tassen fietst en hoe hij zijn wagentje voorttrekt. Hij zal wel weten wie in welk huis woont, want hij weet precies wanneer het adres of de naam niet klopt. Hij kent alle namen, maar ik de zijne niet.

Toch, beste postbode, ben ik blij dat je mijn brieven brengt. En ook bedankt voor die keer dat je de container bij te straat zette toen we dat bijna vergeten waren.

11 thoughts on “Ode aan de postbode

  1. Zo was ik vroeger ook, 24 jaar lang mijn ronde gedaan zoals jij het omschrijft. Helaas worden postbodes zoals de uwe zeldzaam. Zelf heb ik het puur uit frustratie opgegeven, ik sta nu met de nacht in krantendistributie. Wat ik btw ook wel graag doe :) en op mijn 50ste – na 27 jaar dienst – mocht het al eens iets anders zijn. Fijn dat je je postbode op deze manier een hart onder de riem wil steken, geloof me deze mensen kunnen dat goed gebruiken in deze opgejaagde wereld waar snelheid primeert boven sociaal contact :) groetjes x

Reageer

