Verwarrend jargon

Mijn vriend en ik begrijpen elkaar wel eens verkeerd. Natuurlijk, tussen twee mensen is er wel eens sprake van een miscommunicatie. Ja, óók bij de stellen die alsmaar blijven zeggen: ‘Neeeeee hoor, wij hebben nooit ruzie. Nouja, wel eens een méningsverschil natuurlijk, maar geen ruzie hoor!’ Deze mensen voeren gesprekken als deze:
‘Pannenkoeken zijn lekker.’
‘Nietes.’ ‘
Welles.’
‘Nietes.’
Dit mag best een ruzie(tje) genoemd worden. Kijk maar: de online Van Dale zegt ook dat het woord ruzie ‘verschil in mening’ betekent.

Dit is echter niet waar ik heen wil met deze blogpost. Het draait er uiteindelijk allemaal om dat Tobias en ik elkaar niet altijd even goed begrijpen. Dit heeft er bijvoorbeeld mee te maken dat ik een lerarenopleiding doe, terwijl hij is afgestudeerd in geluidstechniek.
Wat is daar mis mee? Zul je je misschien afvragen. Nou, dat zal ik je uitleggen.

Neem nu ‘feedback’. Een kleine conversatie:

Anieke: “Goh, studiegenoot X was echt blij met mijn feedback, fijn!”
Tobias: “Huh? Dat zeggen ze tegen mij nou nooit.”

Het verschil? Feedback betekent voor mij het analyseren van en reageren op iemands werk. Dit natuurlijk voorzien van de nodige complimenten en tips. Voor Tobias betekent het een oorverdovende piep door de zaal. Reken er maar niet op dat men blij is met zijn vorm van feedback…

feedback

(Ik moet hier even bij vertellen dat bovenstaande tekening niet klopt, want een microfoon piept niet, maar de speakers. Daar heb je het al: we snappen elkaar niet helemaal. Maar Tobias zei dat jullie het wel zouden begrijpen, en dat is waar het me om gaat, dus het is wel goed.)

Zo zie je maar weer dat ook twee mensen die ogenschijnlijk dezelfde taal spreken, het toch wel eens over iets heel anders zouden kunnen hebben.

Ik zou zeggen, doe hier je voordeel mee. Controleer altijd even of degene tegenover je bedoelt wat jij denkt dat hij bedoelt. Scheelt een hoop ruzie.

2 thoughts on “Verwarrend jargon

Reageer

