5 nadelen van talenkennis

nadelen taalkennis

Onwetendheid is een zegen, zeggen ze. In sommige gevallen is dat niet waar, zoals bij voedselingrediënten of diagnoses, maar in andere gevallen kan ik me hier wel in vinden. Neem bijvoorbeeld talenkennis. De trouwe lezer van mijn blog weet hoe leuk ik taal vind en hoeveel ik er mee bezig ben, maar geloof me: er is een keerzijde aan het hebben van talenkennis. Achter iedere hobby schuilt ware horror, zal ik maar zeggen. Vandaag zet ik de nadelen voor je op een rijtje.

1. Mensen stellen al hun taalvragen aan jou
Op zich is het geen probleem dat mensen naar mij toe komen met hun taalvragen. Ik beantwoord ze graag en vind het ook wel een compliment dat zij mij inschakelen bij dergelijke kwesties. Echter, ik ben nog jong en ik weet nog niet alles. Soms heb ik dus geen antwoord op een bepaalde vraag. Het resultaat: iemand kijkt je beschuldigend aan omdat je dat ‘hoort te weten’. Ehm hallo? Ik zoek het direct voor je op, omdat ik het zelf dan ook móet weten. (Tegen de tijd dat ik het antwoord op de vraag heb, zijn de meesten al vergeten dat ze hem gesteld hadden.)

2. Je merkt iedere fout op
Ik lees behoorlijk veel, niet alleen boeken, kranten en tijdschriften maar vooral ook veel blogs. In de laatste categorie kom ik echter zo ongelooflijk vaak spellings- en stijlfouten tegen dat ik soms met een vies gezicht naar mijn scherm zit te kijken (echt waar).
De meest voorkomende fouten? Ik zie ze vooral in werkwoordspelling, voornamelijk d’s en t’s en meervouden (“die mensen vertelde me dat…”). Daarnaast kom ik buitengewoon vaak “groter als” tegen en verkeerde betrekkelijke voornaamwoorden (“het huis die daar staat”). Als je net als ik tijdens je studie wordt doodgegooid met hoe het allemaal moet, dan kun je de pret echt wel vergeten bij het lezen van vele blogs. Dat is best jammer. Vaak zijn de stukjes verder namelijk heel leuk!

nadelen taalkennis

3. Zelf fouten maken is funest 1
Aansluitend op punt één: als talenstudent kun je je het vanuit sociaal perspectief niet meer maken om zelf eens de fout in te gaan. Op je studie word je direct gewezen op ieder foutje dat je maakt (dat is prima te verantwoorden), maar ook mensen buiten je studie zijn altijd op jacht naar een moment waarop je een dergelijke zonde begaat. Mocht het moment zich voordoen, dan klinkt er een volmondig ‘HA!’ en word je uitgelachen, waarna die persoon vrolijk verder gaat met “weet je wat hun hebben gedaan?”…

4. Zelf fouten maken is funest 2
Daarmee kom ik direct op nummer twee in de serie Zelf fouten maken is funest, want met al die sociale controle, taalkennis en een wereld vol woorden is het natuurlijk niet onmogelijk om eens een foutje te maken. Als het dan een keer gebeurt, dan schaam je je diep en wil je het liefst wegkruipen in een hoekje, ook al is het in geschrifte en kun je gewoon even op backspace drukken om het te corrigeren. Ook jijzelf stelt verwachtingen, zo blijkt maar weer. Zucht.

5.Mensen vinden je vervelend omdat je ze verbetert
Je wordt uitgemaakt voor betweter, wijsneus, taalnazi en dergelijke narigheden. Op een of andere manier vinden mensen het zelfs vervelend als je ze een tip geeft wanneer ze er zelf om gevraagd hebben! Ongevraagd adviezen geven heb je natuurlijk allang afgeleerd (niks mis mee, overigens). Ik heb zelf ook wel eens meegemaakt dat iemand het vervelend vond dat ik mezelf verbeterde. Merkwaardig, niet?

Wat vind jij hier nou van? Laat het weten in een reactie.

8 thoughts on “5 nadelen van talenkennis

  1. Ik herken dit heel erg Anieke, vooral de eerste vier.. Maar het levert natuurlijk wel mooie cijfers op bij Nederlands, én je kans op een baan is natuurlijk veel groter. Zeg nou zelf, je neemt liever iemand aan als die foutloos schrijft. Als je dat opvalt, natuurlijk.

  2. Ik herken het wel een beetje. Ik ben redelijk goed met taal maar maak soms wel eens foutjes. Het ligt er denk ik ook aan de manier waarop je wordt verbeterd. Zo heb ik iemand online die ALTIJD alleen daarop reageert. Dat kan me dan wel ergeren, reageren met alleen het woord en een grote letter van de fout erachter. Hoewel als iemand gewoon zegt van Hey, het is dit i.p.v. dit zou ik het anders opvatten.

  3. Ik kreeg laatst een mail van een belangrijke organisatie, boordevol taalfouten, dan vraag ik me meteen af hoe deskundig ze zijn, hoewel dat niets met taal te maken heeft. Ik kan me daar echt ontzettend aan ergeren!

  4. Helemaal mijn leven dat ik hier nu voor mij zie staan. Ikzelf heb geen hogere studies gedaan / mogen doen (schrappen wat niet past) maar ik ben vaak bezig met taal, vooral Engels en Nederlands. Hoe groot is de plaatsvervangende schaamte dan ook niet als ik memo’s zie van het management, waar er dikwijls knoerten van fouten in staan… Ik verbeter die dan ook. Mensen denken dat ik daardoor hautain ben – “je bent ook maar postbode hoor, net als wij” – maar ik kán niet anders dan ze verbeteren. Het gaat me gewoon niet anders. Zelf stoor ik me het meest aan fouten tegen de dt-regel, of tegen congruentie… Ook al maak ik soms ook nog wel eens fouten, maar ik mag het op mijn gebrekkige opleiding steken, vermits ik maar een BSO-diploma heb :)

    • Hoe meer je over een bepaald onderwerp weet, hoe meer ‘last’ je ervan krijgt, denk ik. Als je het allemaal niet weet, merk je het niet op en stoor je je er minder aan. Helaas is er niks aan te doen als je die dingen wél weet.
      Ik denk maar zo: er is gelukkig nog een heleboel waar ik niks van weet!

Reageer

