Recensie: De IJsmakers, Ernest van der Kwast

Maanden terug bezocht ik voor het eerst een lezing van een schrijver. De schrijver in kwestie was Ernest van der Kwast en de lezing zou gaan over zijn – toen nog niet gepubliceerde – roman De IJsmakers. Het was mijn eerste lezing ooit, ik wist niet wat ik kon verwachten maar ik was overdonderd en kwam vol van interesse en inspiratie thuis. Helaas zou De IJsmakers pas begin januari verschijnen. Was het het wachten waard?

Een dag nadat het boek uitkwam kocht ik het. Een tijd later begon ik erin te lezen.

De IJsmakers, Ernest van der Kwast

In De IJsmakers maken we kennis met de familie Talamini. Deze familie komt uit Venas Di Cadore, Italië, de plek waar de geschiedenis van het schepijs begon. ’s Zomers runnen zij in Rotterdam de ijssalon Venezia. Als jonge jongens worden Giovanni en Luca verliefd op het mooiste meisje van het dorp: Sofia. Wanneer de broers oud genoeg zijn, moeten ze meehelpen in de ijssalon. Giovanni ziet het echter niet zitten om de ijssalon op den duur over te nemen van zijn vader. Op een dag verschijnt de directeur van het World Poetry Festival bij hen op het terras en komt Giovanni in aanraking met poëzie. Hij is direct verkocht en besluit afstand te doen van zijn plicht; zijn jongere broer Luca zal ijssalon Venezia moeten overnemen.

Terwijl Giovanni zich volledig richt op zijn passie, werkt Luca zich in het zweet in de ijssalon. Dat Luca de traditie in stand houdt, betekent ook dat hij Sofia mag trouwen. Hoewel de band met zijn familie Giovanni toch wel dwars zit, is hij blij dat hij voor zichzelf heeft gekozen. Toch vraagt zijn broer hem op een dag om een gunst die erg van invloed zal zijn op de ijssalon.

Terwijl we Giovanni volgen, vertelt Van der Kwast ons de geschiedenis van de ijmakers uit Italië. Een prachtige combinatie van hedendaagse realiteit en mysterieuze historie van een ambachtsproduct.

De IJsmakers, Ernest van der Kwast

Ik ben zeer onder de indruk van deze roman. De schrijfstijl van Ernest van der Kwast heeft me soms kippenvel weten te bezorgen. De smaken ijs die werden beschreven kon ik bijna proeven, het magische moment van het eerste ijs deed mijn hart sneller kloppen en over het algemeen is het boek op een heel eerlijke manier geschreven: het voelt niet geforceerd of aangedikt. Daarbij is er sprake van een gezonde dosis humor en ironie (“Hotel Panorama heeft geen uitzicht.”) Bij de lezing werd hem de vraag gesteld of Ernest van der Kwast ook zonder ironie zou kunnen schrijven. Naar eigen zeggen valt de ironie in dit verhaal wel mee, het is anders dan in zijn eerdere roman Mama Tandoori. Ik heb tijdens het lezen van dit boek echter wel een aantal keer smakelijk gelachen. Over smakelijk gesproken: De IJsmakers is echt een roman om van te watertanden.

Hoewel je in het boek niet echt kunt spreken van een plot, is De IJsmakers een van de mooiste boeken die ik ooit heb gelezen. De mystieke geschiedenis van het ijs, de herkenbare familiefragmenten, het overheerlijke ijs en de fijne schrijfstijl maken dit boek verrukkelijk. Een absolute aanrader!

De IJsmakers kost €18,90 (e-book: €12,99). Koop het boek bij de boekhandel of bestel hem via bol.com. (Als je hem via deze link bestelt steun je mij en mijn blog ook nog een beetje, dus dat is lief!)

Heb jij De IJsmakers al gelezen?

2 thoughts on “Recensie: De IJsmakers, Ernest van der Kwast