Leren voor je leven

IMG_0102De tijd is weer aangebroken dat scholen leerlingen proberen te ronselen voor het volgende schooljaar. Hiervoor gebruiken ze vaak posters die op verscheidene plekken aan lantaarnpalen zijn bevestigd, blije kindertjes laten zien met daarbij een leus die een indruk moet geven van de betreffende school.

Op zich is dat allemaal prima. Toch twijfel ik wel eens aan de slogans die ik op de posters zie staan. Mijn oude school had als leus “worden wie je bent”, andere scholen hebben het over het ontwikkelen van je talenten en weer anderen over iets met de toekomst. Allemaal zaken waar weinig twijfel over zal bestaan.

Laatst kwam ik echter een leus tegen waar ik een beetje ongerust van werd. Hij luidde: “leren voor je leven”.

Ben ik de enige die nu een klein, onder schot gehouden brugpiepertje met een groot lesboek voor ogen heeft?

De normale ziel snapt natuurlijk dat het gaat om investeren in je toekomst en dat soort vanzelfsprekendheden. Waar ik echter direct aan dacht was de enorme overeenkomst met de angstaanjagende mededeling “ren voor je leven!”

Kijk maar:
Leren voor je leven! – Ren voor je leven!

Natuurlijk staat “ren voor je leven” in een gebiedende vorm en “leren voor je leven” niet, maar met het oog op het creëren van een beeld van het onderwijs op de betreffende school, kun je ook zo denken:
– “Wat ga je op school doen?”
– “Leren voor mijn leven.”
Dat is nagenoeg hetzelfde als:
– “Wat ga je doen als je achterna wordt gezeten door zombies?”
– “Rennen voor mijn leven!”

Ik vind dit onverantwoord.

Ken jij ook voorbeelden van niet helemaal slim gekozen slogans?

6 thoughts on “Leren voor je leven

Reageer

