Duurzaam schrijven met Bambook

bambook

De tijd van de papierverspilling is nu echt voorbij. Schriften vol met geklieder hoef je niet meer weg te gooien, fouten wegkrassen is verleden tijd en telkens nieuwe schriften kopen is er ook niet meer bij. Het duurzame schrift is namelijk geboren: de Bambook. Een Bambook is een schrift dat je eindeloos kunt hergebruiken omdat je kunt uitwissen wat je erin zet. Hoe dat werkt? Lees verder!

Een studiegenootje van me kwam op een dag naar me toe met in haar hand een schrift. Ze zei “Anieke, dit is echt iets voor jou.” Ze liet me zien hoe ze in het schrift schreef en het vervolgens kon uitvegen met de achterkant van de pen. Mijn mond viel open van verbazing en mijn duurzame hartje begon er sneller van te kloppen. Een paar dagen later was de bestelling geplaatst en ontving ik mijn Bambook.

bambook

Hoe werkt het?

Bambook combineert een schrift met een whiteboard. De pagina’s van het schrift hebben een laagje waar je met de speciale, bijgeleverde pen op kunt schrijven. Vervolgens kun je gemakkelijk uitwissen wat je hebt geschreven, door met de achterkant van de pen over je tekst heen te gaan.

bambook

Hoe bevalt het?

Deze pen bevat zwarte inkt en schrijft prima. Hij schrijft niet dikker of dunner dan een doorsnee pen, waardoor je niet heel erg hoeft te wennen aan hoe het schrijft. Met je Bambook heb je een whiteboard op schriftformaat bij je, met meerdere pagina’s. Op die manier kun je eindeloos schrijven, maar het ook gemakkelijk uitvegen! Het schrift gaat voor eeuwig mee, eigenlijk. Hartstikke duurzaam!

Nu zul je je misschien afvragen hoe dat dan gaat wanneer je veel achter elkaar schrijft of bijvoorbeeld linkshandig bent: veeg je je zinnen dan niet uit, zoals op een gewoon whiteboard gebeurt? Bambook zegt van niet, maar eerlijk gezegd was ik sceptisch. Ik kon me niet voorstellen hoe dat zou werken. Toch kun je met je hand over de letters vegen en blijven ze muurvast zitten. Je kunt ze alleen weghalen met de achterkant van de pen of met een vochtig doekje. Super handig! Bijgeleverd zit een kaartje dat je gemakkelijk kunt aanbrengen op je Bambook, om daar vervolgens de pen door te steken. Zo houd je je Bambook en pen altijd bij elkaar.

bambook

Hoe handig ook, er zijn tot nu toe nog een aantal mogelijkheden die je wel hebt met een papieren schrift en niet met een Bambook.
Denk bijvoorbeeld aan het bewaren van aantekeningen of het gebruiken van meerdere kleuren pennen. Wellicht komen Bambookpennen in meer kleuren op de markt, maar voorlopig houd ik het dan maar bij zwart. Aantekeningen die bewaard moeten worden, zet ik wel op de foto of scan ik (ook hierbij is het super handig dat de inkt niet uitveegt!)

bambook 4

Al met al ben ik heel erg blij met mijn Bambook! Ik vind het geweldig dat dit duurzame schrift bedacht is en ik weer vrijwel zeker dat ik hem veel zal gebruiken tijdens colleges of om ideeën voor mijn blog op te schrijven.

De Bambook is verkrijgbaar op A4 en A5-formaat en je kunt kiezen tussen blanco ‘papier’ of gelinieerd. Het schrift weegt nauwelijks meer dan een normaal schrift en telt twintig pagina’s. De Bambook op A5-formaat kost €14,95, voor een A4-exemplaar betaal je €19,95. De pen zit bij de prijs inbegrepen.

Bambook is verkrijgbaar bij bambook.nl.

Wat vinden jullie van Bambook?

7 thoughts on “Duurzaam schrijven met Bambook

  1. Nog nooit gezien! Wat een goed en bruikbaar schrift. Want er wordt nogal wat papier verspilt in deze wereld.
    Ik zou voor het kleinste formaat kiezenen het gebruiken om blogideeën uit te werken.

  2. Jammer dat het schrift in ringband versie is en niet met nietjes. Deze gaan bij mij namelijk altijd het eerste stuk in mijn tas.
    Ook vraag ik me af of dit voor linkshandigen ook praktisch is. Wel een heel leuk concept, trouwens! Ik twijfel erover of ik het ga proberen!

    • Ik vrees dat een versie met nietjes niet mogelijk was geweest. De pagina’s zijn namelijk vrij dik en kun je niet echt vouwen (wat ook wel handig is, overigens.)
      Voor linkshandigen is het denk ik geen groot probleem omdat de inkt snel droogt. Echter, ik ben niet linkshandig dus ik weet het niet helemaal zeker!

      • Helaas. Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat een bambook voor linkshandigen niet werkt. Ik had vroeger trouwens precies hetzelfde met vulpennen: veel vegen op het papier en inkt op mijn linkerhand.

Reageer

