5 Fototips voor bloggers

Een tijdje terug schreef ik al over blogtips, en vandaag is het tijd voor een ander, niet onbelangrijk, aspect van je blogposts: de foto’s.

15431905885_90937e3462_o

Zoals jullie misschien zullen hebben opgemerkt, maakt mijn vriend Tobias vaak foto’s voor de blogposts die ik schrijf. Ik kan iedereen aanraden om verkering te nemen met een fotograaf, maar ik snap dat dat niet binnen ieders bereik ligt. Voor diegenen op wie dat van toepassing is, schrijf ik deze blogpost vol met fototips met betrekking tot het bloggen. Met behulp van Tobias, natuurlijk.

Waar kun je op letten bij het maken van foto’s voor je blog?

1. Toegevoegde waarde
Gebruik foto’s die jouw blogpost het beste doen uitkomen. Een foto van een koe in een blogpost over je favoriete boek, voegt niets toe, tenzij het boek natuurlijk over koeien gaat. Gebruik foto’s om je verhaal te verduidelijken, te illustreren of om de juiste toon te zetten. Vijf keer hetzelfde object van verschillende kanten laten zien, voegt overigens ook niet altijd meer toe.

2. ‘Schone’ foto’s
Let bij het maken van je foto niet alleen op het onderwerp dat je fotografeert, maar ook op alles daaromheen. Zie je op de achtergrond een toetsenbord, een stoel of je bloemetjesbehang? Al deze dingen kunnen de aandacht van je onderwerp afleiden. Zorg dus voor een ‘schone’ voor- en achtergrond. Natuurlijk kun je wel gebruikmaken van je bloemetjesbehang, maar kies er dan heel bewust voor en laat het een duidelijk deel van je foto zijn. Maak je achtergrond zo vol als je wilt, maar alleen als het iets toevoegt aan dat wat jij met je foto wilt zeggen.

welnietachtergrond3. Scherpte
Om te beginnen: het gebruik van scherpe foto’s vergroot het leesplezier van je lezers. Een onscherpe foto valt op een negatieve manier op en dat wil je waarschijnlijk niet. Ten tweede: zorg dat je scherp hebt wat je scherp wilt hebben: wil je alleen de voorgrond scherp hebben, of wil je dat alles op de foto scherp is? Het kan soms lastig zijn te verwezenlijken wat je in je hoofd hebt, als je niet zo goed weet hoe je camera werkt en/of hoe je de grootte van het scherptegebied kunt bepalen. Wanneer je foto’s maakt met je telefoon zijn er maar weinig instellingen die je kunt veranderen, dus een digitale fotocamera is wel aan te raden.

Zorg er in elk geval voor dat je je camera laat scherpstellen op het belangrijkste deel. Als je al iets van fotografie weet, kies dan je diafragmavoorkeuzestand (A of Tv, kies voor f8 of f11). Heb je geen idee wat dit betekent, of heb je een camera die dit niet kan, zet je camera dan op landschapmodus. Ook handig: zet je camera op een statief, zo voorkom je bewegingsonscherpte. Zet je iso-waarde zo laag mogelijk, en als je niet weet hoe dat werkt, zoek het op of laat het maar. Als vriendin van een fotograaf weet ik als de beste hoe je kunt verzuipen in alle mogelijkheden :).
scherptewelniet4. Compositie
De compositie van je foto’s past voor een deel onder het kopje schone foto’s, maar gaat verder dan alleen een bewust gekozen voor- en achtergrond. Het gaat in dit geval om de vraag: ‘waar plaats ik mijn onderwerp in de foto?’ Een aan te raden plek voor je onderwerp, afhankelijk van de grootte en vorm, is niet pal in het midden, maar iets ernaast: op 1/3 van de foto is het mooist. Dan kun je ook nog kiezen tussen een ‘open’ en een ‘gesloten’ foto: op een open foto staat het onderwerp links van het midden, op een gesloten foto rechts. Verder is de compositie eigenlijk nooit echt fout: gelukkig bestaat er ook nog zoiets als eigen creatieve invulling! (Kijk nu nog eens naar de foto’s bij schone foto’s!

5. Plaats in de tekst
Als laatste tip: verspreid je foto’s op een logische wijze door de tekst. Laat ze aansluiten op je verhaal en zorg dat ze niet al te dicht op elkaar komen te staan, of juist met een enorme lap tekst ertussen. Mensen zijn erg visueel ingesteld, dus zorg op gepaste tijden voor een gepaste hoeveelheid beeldmateriaal.

Vonden jullie deze tips handig? Heb je nog brandende vragen of fotografie? Stel ze in de reacties en Tobias zal je helpen!

En ja hoor: de foto’s zijn ook in dit geval gemaakt door Tobias!

9 thoughts on “5 Fototips voor bloggers

  1. Fijne tips! Zelf heb ik alleen een normale camera (dus geen spiegelreflex) en mijn iPhone, maar ik vind het af en toe echt een ramp om daar goede, scherpe foto’s mee te maken ;)
    Verder ben ik benieuwd naar De ijsmakers :)

    • De IJsmakers is een geweldig mooi boek. En zeker leuk voor jou met je passie voor Italie! Met een gewone camera kun je ook prima foto’s maken hoor! Je moet alleen weten hoe je hem goed gebruikt :)

  2. Goede tips! Ik heb meestal niet de tijd om echt uitgebreid foto’s te maken dus ik haal mijn plaatjes vaak van het internet of het zijn oude, zelfgemaakte foto’s. En inderdaad, is IJsmakers een leuk boek? Ik heb wel Van der Kwast’s vorige boek gelezen (:

  3. Ik maak mijn foto’s altijd met mijn gsm. Ik heb nu wel een camera gekocht, maar die is binnen voor herstelling. Wacht ik nu toch al een tijdje op. Bovendien is het lastig om foto’s te maken omdat er wel altijd een van de buren aan het meekijken is, of ik nu vooraan of achteraan foto’s maak. :-)

  4. Ik was aan het zoeken naar een bronvermelding van de eerste foto, tot ik de copyright in de foto zag, maar wat ben je mooi! Ik besteed steeds meer tijd en aandacht aan mijn foto’s, ik vind foto’s op een blog ook enorm belangrijk. Als ze me niet aanspreken zou ik eerder de blog wegklikken. Een heel handig artikel dus!

Reageer

