Woord van de Week #15: Omtrent

Woord van de Week

Het is een verachtelijke tijd geleden dat ik nog een Woord van de Week plaatste (29 juni 2014 was de laatste keer, oeps). Ik weet niet of jullie het hebben gemist, ik weet ook niet of ik het heb gemist, maar vandaag is er weer eentje. Ik val maar direct met de deur in huis. Het Woord van de Week luidt:

Omtrent

om·trent (bijwoord)
ongeveer, ten naaste bij

om·trent (voorzetsel)
in de nabijheid vanomtrent Pasen
betreffende, overer zijn veel geruchten omtrent hem in omloop

Voor mijn gevoel zit er een huppel in het woord ‘omtrent’. Misschien dat dat komt door de ‘tr’ die erin zit, een roffel-achtig geluid dat doet vermoeden dat dat wat volgt zeer indrukwekkend zal zijn. De korte afloop van dit woord is dan een soort anticlimax, maar toch. Stel je een of andere goochelshow voor waar op den duur een spannend moment wordt beleefd en je hoort op de achtergrond ‘omtrrrrrrrrrrrrrrrrent’. Dat versterkt het effect. Heus waar. (Kan tevens worden bereikt met tromgeroffel).

En dan nu: hoe dit prachtige woord te gebruiken? Enkele voorbeelden:

1. Het Woord van de Week verschijnt doorgaans omtrent het weekend.
2. Ik houd van bijna alles omtrent de Nederlandse taal.

Ik vind dit veel mooier dan bijvoorbeeld ‘Het Woord van de Week verschijnt doorgaans ongeveer in het weekend’ en ‘Ik houd van bijna alles wat met de Nederlandse taal te maken heeft’. In het eerste geval klinkt ‘omtrent’ wat zekerder dan ‘ongeveer’, dus dat is goed.
In het tweede geval maakt ‘omtrent’ de zin een stuk korter en minder vaag, voor mijn gevoel. Daarbij: als je het over de Nederlandse taal hebt klinkt het natuurlijk ook bijster intelligent als je een duur woord gebruikt: omtrent, dus. Ik bedoel, wat wil je nou liever dan dat mensen van je denken ‘zo hee, die weet waar ze het over heeft’? Inderdaad: niets.

Wat ik overigens ook heel leuk vind is het woord daaromtrent. Dit woord is nauw verbonden met omtrent en daarom vind ik dat het genoemd mag worden.  Bijvoorbeeld in de zin ‘ik houd van de kerstdagen en alles daaromtrent’. Dat klinkt toch GEZELLIG?

Dus, ik hoop dat jullie het woord ‘omtrent’ nu met een zekere regelmaat zullen gebruiken.

Wat is jouw lievelingswoord?

One thought on “Woord van de Week #15: Omtrent

Reageer

