E-book versus papieren boek: alle kanten van het verhaal

ebook vs papier 3

De ene boekenwurm houdt ervan, de andere blijft er het liefst zo ver mogelijk bij weg: ik heb het over de e-reader. Ik plaatste al eerder een bericht over e-books en papieren boeken, maar ik ben nooit uitgebreid ingegaan op de voor- en nadelen van deze twee verschijningen van leesvoer. Vandaag is de tijd gekomen dat ik dat wel ga doen. Ik presenteer:

E-reader of papieren boek? De overwegingen die je kunt maken.

  • Lezen
    Bij het papieren boek werk je met een systeem dat je met de paplepel ingegoten hebt gekregen. Bladzijden vastpakken en naar links bewegen, om vervolgens weer links bovenaan te beginnen met lezen.
    Bij een e-book werkt dat iets anders. Na het lezen druk je aan het einde van je scherm met een vinger, waarna het volgende stuk tekst verschijnt. Een handeling minder en geen kruimels of beestjes tussen de bladzijden (of ben ik de enige bij wie dat soms voorkomt?).
    Nog iets: een papieren boek is echt één boek. Een e-reader kan uit honderden boeken bevatten! Nooit meer stress omdat je niet weet welk boek je mee wilt nemen op vakantie, dus.ebook vs papier 4
  • Hoe ziet het eruit?
    Een boek is vaak dikker en zwaarder dan een e-reader. Daarentegen krijg je er wél een gekleurde voor- en achterkant voor terug, terwijl je bij een e-reader alleen beschikt over verschillende tinten grijs (in dit geval is het niet van belang hoeveel tinten dat zijn).
    Een vergissing die veel mensen maken is dat je van e-readers ‘schermogen’ krijgt. Dit is niet waar. Een e-reader is iets heel anders dan het scherm van je laptop, tablet of telefoon. In de praktijk is het net zo rustig voor je ogen als een gewoon boek. Bij een papieren boek zijn de letters zoals ze zij en kun je daar niets aan veranderen. Bij een e-book kun je de grootte van de letters aanpassen, en dat kan soms handig zijn.ebook vs papier 5
  • Zintuiglijke ervaring
    Dit is vaak het punt waarop de echte bezwaren tegen een e-reader naar voren komen: het voelt niet als een echt boek en je vindt die lekkere boekengeur er niet in terug.
    Natuurlijk voelt het niet als een papieren boek, en uiteraard ruikt het daar dan ook niet naar, alleen al omdat je een totaal ander object in handen hebt, maar een e-reader is wel lekker licht en je hebt geen problemen met knakkende kaften of voortdurend moeten verzitten omdat de andere pagina dan lekkerder leest.
    En toch: echt ‘in’ een boek duiken gaat dan niet meer, want je kunt je gezicht niet meer dubbelzijdig afschermen.ebook vs papier 2
  • Kosten
    Een papieren boek kost, pak ‘m  beet, €12,50,-. Een e-reader kost absoluut meer dan dat: je kunt ze nieuw krijgen van ongeveer vijftig tot meer dan driehonderd euro. Toch kosten e-books minder geld dan papieren boeken. Als je maar genoeg e-boeken weet te lezen ben je uiteindelijk goedkoper uit.
  • Beschikbaarheid
    Een papieren boek is altijd klaar om te lezen. Bij een e-reader kan het echter wel eens voorkomen dat hij de vervelende mededeling doet dat je toch echt je apparaat aan de lader moet hangen…
    Wat je ervoor terugkrijgt is wel dat je op ieder moment van de dag een nieuw boek kunt kopen. Je doet dit via het internet en vijf minuten later kun je al beginnen met lezen, in plaats van dat je moet wachten tot een boek bezorgd wordt of tot je een boekwinkel tegenkomt.ebook vs papier 1
  • Nog een aantal dingen om rekening mee te houden
    1. Een papieren boek kun je laten signeren of je kunt er zelf iets in schrijven, bij een e-book gaat dat niet.
    2. Een papieren boek kan kreuken wanneer je hem meeneemt in je tas, een e-reader doet dat niet.
    3. Een papieren boek kun je gemakkelijker cadeau geven dan een e-book. Zeg nou zelf: zo’n digitaal bestandje is niet echt een romantisch cadeau.ebook vs papier

Zo, dit waren wat mij betreft de voornaamste zaken om rekening mee te houden wanneer je op het punt staat een keuze te maken tussen het papieren boek en de e-reader. Je hoeft trouwens helemaal niet te kiezen, wanneer je ze naast elkaar laat bestaan profiteer je van ieders pluspunten.

Wat vind jij van e-readers versus papieren boeken? Laat het weten in een reactie!

12 thoughts on “E-book versus papieren boek: alle kanten van het verhaal

  1. Ik lees op beiden manieren. Een boek voelt vaak knusser. Als ik een paar dagen vrij ben, trakteer ik mezelf meestal op een ‘echt’ boek. Maar ik ben veel onderweg met al veel zware studieboeken, en dan vind ik die e-reader echt een uitvinding! Scheelt toch weer wat gewicht en ruimte ;)
    Bij mijn e-reader kan ik trouwens wel aantekeningen maken! Laten signeren is daarentegen inderdaad een stuk moeilijker ;)

  2. je hebt het perfect weergegeven. En de echte lezer zal wel voor de beide versies blijven gaan want ondanks dat de e-reader vele voordelen heeft blijft het fijn om toch af en toe even te kunnen bladeren en te snuffen :)
    Geweldig vind ik je zin:
    ” ‘in’ een boek duiken gaat dan niet meer, want je kunt je gezicht niet meer dubbelzijdig afschermen.”
    Vind dit een hele goeie haha

  3. Ik heb ook nog nooit een e-book gelezen, maar de nieuwsgierigheid neemt de laatste tijd wel toe. Dan zouden mijn kasten ook wat meer ademruimte krijgen. Alleen weet ik niet welke e-readers echt goed zijn om aan te schaffen. Ben je tevreden over je Kobo of kijk je al uit naar een ander model?

    • Ik ben heel tevreden over de Kobo, ik had hem voor weinig geld van Marktplaats afgeplukt, daar staan er wel meer. Hebben ze bij de boekwinkel bij jou in de buurt misschien e-readers liggen? Bij de mijne wel, misschien kun je daar kijken (of bij een winkel als MediaMarkt) hoe je het vindt om op een e-reader te lezen!

  4. Ik vind een papieren boek toch fijner denk ik. Niet alleen om het bladeren en de geur maar gewoon het verzamelen van de boeken en een mooie boekenkast om naar te kijken. En natuurlijk stiekem ook wel de geur en het fijne bladeren in boeken.

      • Haha ach er valt voor allebei wat te zeggen. Een boekenkast kan ook gevuld worden met de boeken die je de moeite waard vindt en een e-reader lijkt me fijner om gewoon van alles te lezen.

  5. De mooie boeken die ik gelezen heb ruil ik met vriendinnen. Je geeft dan toch zo cadeautjes weg en je krijgt ook weer wat. Je kan nu voor 4 euro boeken kopen van zeer goede schrijvers/ sters bij het Kruidvat.

Reageer

