Het excuus om niet te schrijven

“Goh,” zul je wel denken. “Anieke blogt ook weer iets, hoor.” En inderdaad, ik blog weer iets en tegelijkertijd schaam ik me diep dat ik het zo weinig doe. Eerlijk: ik schaam me niet tegenover jullie. Ik heb nog geen klachten gehad over het ontbreken van een wekelijks stukje tekst. Of drie. Ik schaam me tegenover mezelf.

Ooit wilde ik schrijfster worden. Ik schreef mijn leven aan elkaar. Ik bond alle losse eindjes aan elkaar vast met woorden, de mijne of die van anderen. Ik wilde niets liever dan dat. Eigenlijk, als ik echt eerlijk ben, is ‘ooit’ nu nog steeds. Ik wil nog steeds schrijfster worden.

Wat is dan mijn excuus om niet te schrijven?
Er is geen excuus.
De enige reden dat ik niet schrijf is dat ik het niet doe.
Dat is het. Meer kan ik er ook niet over zeggen.

Ik had het altijd over gebrek aan tijd, teveel studie, andere dingen aan mijn hoofd. Echter, er is geen gebrek aan tijd. Tijd houdt niet op, in elk geval voor mij nog lang niet. Teveel studie? Het is veel, maar niet teveel. Ik kom er niet in om en laat mezelf er ook niet in omkomen. Andere dingen aan mijn hoofd? Altijd. Daar twijfel ik niet aan. Maar de helft van die ‘andere’ dingen gaan over schrijven. Dus daar moet ik iets mee.

Gelukkig staan hierboven nu 227 woorden. Het gaat de goede kant op.
Tot gauw, lieve mensen!

4 thoughts on “Het excuus om niet te schrijven

  1. Heel herkenbaar. Ik heb hetzelfde probleem. Waardoor het komt, weet ik niet. Ik merk wel dat ik soms moet zitten en de tijd moet nemen om inspiratie op te doen (soms komt inspiratie vanzelf, maar niet altijd), en zomaar even zitten om inspiratie op te doen, doe ik weer niet… :-(

Reageer

