Even bijpraten: Opleiding Leraar Nederlands. Wat vind ik ervan?

Hoi en hallo!

Ik besef maar al te goed dat ik bar weinig op mijn blog plaats, maar geloof me: het is niet uit luiheid, maar omdat ik het lastig vind om de tijd er nog voor te vinden. Zoals jullie vast weten ben ik in september begonnen met de opleiding Leraar Nederlands en deze opleiding vergt uiteraard de nodige toewijding. Vandaar. Dus.

Vandaag kan ik daar wel wat meer over vertellen, dacht ik zo. Komende week heb ik mijn eerste tentamens dus dit is het ultieme moment om het eens over mijn opleiding te hebben!
Studieontwijkend gedrag is oké.

een-goede-leraar-480x678

Om te beginnen: ik vind mijn opleiding ge-wel-dig. En dan overdrijf ik niet. Voor een taalfanaat als ik is een opleiding Nederlands een paradijs.

De verdeling Nederlands/Leraar is ongeveer half om half. De helft van de tijd zit ik dus zeker met een blij gevoel op school. De andere helft van de tijd eigenlijk ook. Op een lerarenopleiding leer je zo veel! Niet alleen lesgeven, maar bijvoorbeeld ook adolescentiepsychologie, cultuurkunde, culturele diversiteit, vakdidactiek en communicatie. Het overgrote deel van de vakken die ik noemde, krijg ik in de loop van het jaar pas. Desalniettemin ben ik dolenthousiast (en niemand kan me dat kwalijk nemen).
Wat betreft Nederlands krijg ik allemaal zalige vakken als proza- en poëzie-analyse, woordenschat, taalgeschiedenis, fonologie, stijl en spelling, recente letterkunde en meer! Ik kan mijn lol niet op. Hoera!

Ook belangrijk: mijn studiegenoten zijn super! Een docent zei al dat we nu al bekend staan als een leuk jaar. Het is heel gezellig in de klas!

Uiteraard is het niet allemaal rozengeur en maneschijn. (Hoezo ‘uiteraard’? Wat is daar ‘uiteraard’ aan?)
Wat ik wel heb gemerkt is dat ik eigenlijk nooit klaar ben. Op zich is dat een mooie voorbereiding op het beroep van leraar, maar toch: het is niet het leukste dat er is. Ik ben mezelf nogal tegengekomen wat dat betreft. Ik was/ben iemand die ontzettend haar best doet en altijd wel meer wil en ook wel meer zou kunnen, maar dat is niet alleen positief. Op een opleiding als degene die ik nu doe is het een enorme valkuil. Altijd maar meer willen en geen genoegen nemen met datgene wat in principe prima aan de opdracht voldoet, levert een bult stress op van hier tot aan de maan.
Op een gegeven moment móet je dan wel de conclusie trekken: “Dit is niet OK”.
Dus nu neem ik genoegen met minder, en eigenlijk is dat ook prima. Het is me de stress niet waard om zoveel extra te willen doen, terwijl ik het al zo druk heb.

Dat is nog iets, trouwens: de opleiding is niet heel moeilijk, maar wel heel erg veel. Vrije tijd is een luxe waarover ik nauwelijks meer beschik. Gelukkig maar dat ik mijn opleiding zo leuk vind :). Op die manier besteed ik het grootste deel van mijn tijd wel met een gelukkig gevoel!

En, hoe gaat het met jullie?

5 thoughts on “Even bijpraten: Opleiding Leraar Nederlands. Wat vind ik ervan?

  1. Ja Aniekje, zo gaat dat! Tof dat je zo enthousiast bent! Maar ik denk niet dat er ook maar iemand is die verwachtte dat je niet blij zou zijn. Want jij en taal: uhu! Het klinkt heerlijk om die vakken te hebben. (Ik wil ook!) En trouwens, wat betreft die vrije tijd: ik denk wel dat dat goedkomt. Ook bij jou. Want welke (hbo)opleiding je ook doet, ik denk dat iedereen dit wel tegenkomt. Het is gewoon een kwestie van je draai vinden. Ik durf te wedden dat je er over een jaar al heel anders tegenaan kijkt. Dus blijf plezier hebben, komt vanzelf goed!

  2. Dat zie ik graag, het jeugdig enthousiasme van een 19-jarige die haar eerste passen zet in het hoger onderwijs :) Blijf vooral doen wat je wil doen, en word wie je bent. Want neem het van mij aan, er is niets zo erg als niet worden wie je bent. De spijt draag je een leven lang mee, vooral als het jouw schuld niet is. Je wordt ongetwijfeld een goede lerares Nederlands :)

Reageer

