Uitspraakcreativiteit

Ik heb jullie al eens eerder gevraagd hoe jullie bepaalde woorden uitspreken. Vandaag gaan we een beetje verder op deze toer.
Hooggeëerd publiek: woorden die je kunt ridiculiseren wat betreft uitspraak!

Te beginnen met woorden waar de ‘zje’-klank in voorkomt. Een rijtje:
– conciërge – stellage
– beige – rage
– garage – montage
– percentage – camouflage
– fabricage – stage
– bagage – massage
– lekkage

Jullie zullen nu misschien wel denken: ‘wat is hier bijzonder aan? Ik zeg gewoon konsjersje hoor’. Wel, dat ga ik veranderen. Na vandaag is je wereld niet meer hetzelfde. Je kunt de ‘zje’-klank namelijk volledig uitmelken. Hoe dit te werk gaat, zal ik kort proberen toe te lichten.

Het stappenplan
– Allereerst moet je de ‘e’ aan het einde van het woord als volledig nutteloos beschouwen. Iets wat geen nut heeft doen we liever niet, dus in dit geval spreken wij de ‘e’ NIET uit.
– Ten tweede moet je de ‘zj’ (want dat is het nu) drastisch verlengen. Wees niet te bescheiden. Trek je tong lekker ver je keel in voor zo’n rare holle klank. Op die manier bereik je het optimale resultaat.
– Doe nu weer een poging tot het uitspreken van de bovenstaande woorden. Voor de gein heb ik een kort verhaaltje gemaakt. Nu kunnen jullie je kunsten in de praktijk gaan brengen! Daar gaan we:

En dan nu in de praktijk
Op een dag stond de conciërge op om naar zijn werk te gaan. Zijn beige broek lag op de nieuwe stellage in zijn garage. Het was een broek die jaren geleden hip was, in de korte tijd dat camouflagekleding een rage was bij hem op school. Zijn exemplaar was niet van de beste fabricage, maar het kon er mee door.
Op zijn werk aangekomen viel hij met zijn neus in de boter: er was een grote lekkage geconstateerd in de kantine van het gebouw. Hoewel de conciërge redelijk handig aangelegd was, wist hij dat hij beter een montagebedrijf kon bellen. Een groot percentage van de personen in het gebouw had zich ondertussen verzameld op de plaats des onheils. Ook diegenen die vandaag voor de eerste dag van hun stage waren gekomen, bepakt en bezakt met de nodige bagage. Sommigen hadden zo’n lading op hun rug dat het wel duidelijk was dat die naderhand een goeie massage konden gebruiken.

Weer wat geleerd vandaag. Geloof mij: als je dit tienmaal hebt gedaan, kom je er niet meer zo gemakkelijk vanaf.

(Als het goed is heb je het nu dertien keer gedaan, hihi)

4 thoughts on “Uitspraakcreativiteit

  1. Goh, nooit geweten dat je de -e aan het einde niet uit hoort te spreken bij die woorden! In het Frans, sure, maar in het Nederlands wist ik het echt niet haha! Alleen denk ik dat veel mensen me raar aan gaan kijken als ik deze woorden ineens zo anders uit ga spreken xD

  2. Oh god, wat dom Alix, natuurlijk spreek je die woorden niet zo uit, ik zie nu pas dat het over ridiculiseren gaat. Oke ik ga me even in een hoekje zitten schamen als je het niet erg vindt. xD

Reageer

