De e-reader: de oorlog in boekenland

Vandaag snij ik een onderwerp aan dat bij sommige boekenfanaten nogal gevoelig schijnt te liggen: ik heb het natuurlijk over de e-reader.

IMG_0396.JPG
Dit technische snufje is nu een aantal jaar op de markt en de meningen zijn verdeeld. Aan de ene kant heb je de positieven: zij vinden de e-reader ideaal omdat je met dit apparaatje je hele boekenkast bij je kunt hebben, maar zónder het bijbehorende gewicht. Aan de andere kant staan de negatieven: zij vinden dat je bij lezen toch echt het ‘boekgevoel’ moet hebben en vinden dat een e-reader dat niet geeft. (Het opmerkelijke aan deze groep van negatieven is dat daar ook mensen toe behoren die nooit een e-reader in gebruik hebben genomen.)

Ikzelf heb thuis zowel een boekenkast (goed gevuld met boeken) als een e-reader. Ik ben het compleet eens met zij die zeggen dat een e-reader praktisch is vanwege het gewicht in vergelijking tot de hoeveelheid boeken die je bij je hebt. Daarnaast ben ik ook wel gehecht aan het ‘boekgevoel’, echter bestaat dat bij mij niet alleen uit papiertjes tussen mijn vingers, maar ook uit dat gevoel dat je kunt hebben als je helemaal in een verhaal zit. Dat je, wanneer je opkijkt, zo’n wazig gevoel hebt en het liefst weer terug wil. Of ben ik de enige?

IMG_0401.JPG
Zoals je ziet heeft een e-reader geen scherm, maar de e-ink geeft het idee van echte inkt op papier.

De grote vraag rest nu: waar staan jullie? Vinden jullie dit apparaat een ware verschrikking of zijn jullie fans?

8 thoughts on “De e-reader: de oorlog in boekenland

  1. Aan de ene kant is de e-reader geniaal als je veel leest, dus ook als veel boeken bij je wilt hebben. Maar ik prefereer toch liever een gebonden boek, de geur die erbij hoort geeft toch altijd dat beetje extra’s. Ik heb altijd het gevoel dat je in een boek kunt kruipen (ofwel met je gezicht letterlijk in het boek) en dit bij een e-reader toch niet kan.

    • Dat erin kruipen doe ik ook wel! Het enige met een echt boek waar ik maar niet mee overweg kan, is dat ik niet weet op welke zij ik moet liggen om zowel de linker pagina’s als de rechter pagina’s op een fijne manier te kunnen lezen. Het resultaat: ik draai me om bij elke nieuwe bladzijde. Maar misschien ben ik gewoon moeilijk hoor :p

      • Oh nee, helemaal mee eens. Vooral als je op het strand wilt lezen. Op je buik, dan krijg je pijn in je rug. En als je op je rug ligt, krijg je pijn in je armen.

  2. Ja, het blijft een interessante discussie! Ik geloof dat het wel degelijk praktisch is. We hébben een e-reader in huis. Heb echter nog nooit een e-book gelezen. Ik zeg ook niet dat ik nooit een e-book zal lezen, maar toch. Ik blijf de voorkeur houden aan papieren boeken.

Reageer

