‘Bolleboos’ als beste uit de bus

Dit jaar bestaat het Van Dale-woordenboek 150 jaar. Vanzelfsprekend is er dan een woord dat het allermooiste woord ooit in de Van Dale genoemd mag worden. Na een heuse verkiezing werd het Van Dale Jubileumwoord gekozenDames en heren, het mooiste woord van de afgelopen 150 jaar luidt:

bolleboos

Dit woord werd in 1866 aan het woordenboek toegevoegd met de volgende definitie:

BOLLEBOOS, m. (…bozen), (fig.) een bijzonder knap mensch; iemand die in iets uitmunt: ’t is een –.

Nu verwachten jullie allen natuurlijk dat ik als taalfanatica hier mijn ongezouten mening over ga vellen. En ja hoor, jullie hebben gelijk. Wat vind ik van het woord ‘bolleboos’?

Om te beginnen vind ik het leuk dat de twee b’s in dit woord een aangename alliteratie vormen. Samen met de l‘en en de s op het einde maken ze een zacht klinkend woord dat aangenaam in de oren ligt. Er zweeft een soort wolkje van schattigheid omheen.
Ik vind het echter jammer is dat dit geen woord is dat nog vaak gebruikt wordt en daarbij vind ik het ook jammer dat ik het niet tussen of middenin een zin kan uitspreken. Ik kan met enige zekerheid zeggen dat het wellicht lastig is om dit woord meer dan vijf keer per week in een zin te gebruiken die er werkelijk toe doet. Daarbij associeer ik het woord ‘bolleboos’ niet met een persoon die ergens in uitmunt, maar eerder met een stout doch schattig kind.

Al met al vind ik ‘bolleboos’ een middelmatige keuze. Wat nou als jullie eens kozen tussen een door mij samengestelde selectie? Ik ben benieuwd wat daar uit komt. Kies een van de vijf woorden! Binnenkort publiceer ik de winnaar.

Uiteraard is er niet maar één woord in het zonnetje gezet. Er is een top vijf samengesteld die ik hieronder presenteer met kort commentaar erbij.

2 regelneef
Jaar: 1977
re’gelneef, m. (-neven), iem. met een overdreven organisatiedrift, die alles wil regelen (2.) (in de jaren ’80 door Koot en Bie gelanceerd woord); …neverij, v., g.mv., overdreven organisatiedrift, het alles willen regelen (2.).

Ja, regelneef is een tamelijk leuk woord. In mijn hoofd klinkt het met de stem van een strenge lerares, wat het gevoel van het woord versterkt.

3 bekokstoven
Jaar: 1900
BEKOK’STOVEN, (bekokstoofde, heeft bekokstoofd), heimelijk, buiten iem. om tot stand brengen, regelen; bekonkelen.

Ja, ook bekokstoven vind ik prima in het rijtje. Het spreekt nogal tot de verbeelding, vind ik. Met name de combinatie van ‘kok’ en ‘stoven’ vind ik buitengewoon aardig.

4 selfie
Jaar: 2013
sel·fie zelfstandig naamwoord; de (m); meervoud: selfies Engels (voorlopig toegevoegd in 2013). 1. fotografisch zelfportret, vaak gemaakt met de camera op armlengte en gepubliceerd op sociaalnetwerksites e.d.

Waar gaat het heen met de wereld.

5 prima
Jaar: 1868
PRIMA, v. de hoogste klas; de eerste soort; eerste wissel (welken men trekt in tegenstelling van secunda en tertia, die van hetzelfde bedrag en voor dezelfde zaak moet betaald worden, als de eerste verloren ging).

Ah. Prima. Eigenlijk ben ik het daar wel mee eens.

Tot zover dus de leukste woorden van de afgelopen 150 jaar. Welk woord vinden jullie het leukste?

BRON

6 thoughts on “‘Bolleboos’ als beste uit de bus

  1. Puur qua klank vind ik bolleboos wel de mooiste van dit lijstje. Ik associeer het trouwens met iemand die heel leergierig is, niet per se ergens in uitmunt. Maar wat je zegt, je gebruikt het eigenlijk amper. Regelneef vind ik ook leuk, de rest wat minder. Selfie zou niet eens in het woordenboek mogen staan ;)

  2. Selfie??!!! WAT! Dat staat zelfs echt in het woordenboek?! :O Het woord is verschrikkelijk! En Selfies, daar hou ik sws niet zo van. Ik maak ze eigenlijk alleen als vrienden me vragen naar hoe mijn haar eruitziet als ik het net geverfd heb.

  3. Ik vind bolleboos juist echt een goed woord! Het klinkt zo lekker rollend en rond.
    In je poll heb ik ‘desalniettemin’ gestemd, dat is echt een fijn woord met veel letters. Maar het woord ‘echter’ is een goeie tweede, die gebruik ik heel graag en veel :)

Reageer

