Zeven nieuwe woorden of betekenissen – Deel 6

 

zeuvennieuwewoorden6

 

Omdat het leuk is om creatief te zijn met woorden en woordbetekenissen, heb ik deze rubriek in mei 2014 in het leven geroepen. Elke aflevering presenteer ik jullie zeven nieuwe woorden of betekenissen: zelf bedacht of geïnspireerd op anderen.

confettimaker (z.nw.)
brede tang waarmee kleine rondjes uit papier kunnen worden gestanst, ook wel perforator genoemd

kwalitijd (z.nw.)
een aangename aaneenschakeling van momenten die men deelt met bijv. moeder, zus, vriend, etcetera

lastdier (z.nw.)
dier dat je constant in de weg zit

tekkelweer (z.nw.)
vorm van hondenweer waarbij het water zo hoog komt te staan dat een tekkel erin zou verdrinken

zondevoeding (z.nw.)
voedsel dat niet weggegooid had hoeven worden

zweerverlichting (z.nw.)
speciale lamp ter illuminatie van een etterend gezwel

 

6 thoughts on “Zeven nieuwe woorden of betekenissen – Deel 6

    • Hoi San,
      volgens mij is dit niet fout.
      Mijn redenatie is dat ‘bijvoorbeeld’ een aankondiging is van voorbeelden, net als het woord ‘zoals’. Wanneer je een zin gebruikt waarin dit beide voorkomt, zoals ‘we hebben verschillende groenten, zoals bijvoorbeeld wortels, prei en kool’ dan is het sowieso dubbelop. Het woord ‘etcetera’ heeft niet dezelfde betekenis als ‘bijvoorbeeld’ en ‘zoals’, dus ik ga ervan uit dat dit kan. Ik kan het echter niet met zekerheid zeggen en de Taaladviesdienst kan mij ook geen duidelijk antwoord geven.

Reageer

