Mijn blog is jarig! (en gebral over mijn opleiding)

Vandaag kreeg ik van WordPress de heuglijke mededeling dat mijn blog jarig is. Dat kwam niet als donderslag bij heldere hemel, ik wist al een tijdje dat mijn blog in september geboren is. Toch was ik blijverrast. Ik had er namelijk een tijd niet meer aan gedacht; ik ben immers net aan mijn opleiding Leraar Nederlands begonnen en dat vraagt uiteraard de nodige aandacht. Hoe dan ook: mijn blog bestaat vandaag maar liefst vier jaar!

blogjarig4

Enig, nietwaar? Het plaatje is werkelijk allerbeeldigst, al zeg ik het zelf. Nou, genoeg gekte, ik ga jullie even op de hoogte stellen van de huidige ontwikkelingen. Specifiek: de opleiding Leraar Nederlands die ik nu volg.

In de eerste week had ik een kort introductiekamp van twee dagen dat prima functioneerde als kennismakingsactiviteit. Deze dagen werden gevolgd door dagen van introductiecolleges maar bovendien een aantal vrijstellende/diagnostische toetsen. Onder andere Algemene BasisGrammatica, woordenschat en schrijfvaardigheid. Laat ik het kort houden: de eerste twee beoordelingen heb ik gekregen en ik ben niet vrijgesteld van de bijbehorende colleges (al heb ik het niet slecht gedaan). Gelukkig ben ik niet te enige: slechts zes of zeven mensen van alle talenopleidingen (ook Engels, Frans en Duits) hebben het gehaald. Van de ongeveer 140 mensen. Ze zijn het gewend, en ik ben blij dat ik de colleges ga volgen, want veel dingen zijn een kwestie van opfrissen.

Nou, hè hè. Deze week heb ik de eerste ‘echte’ collegeweek en tot nu toe bevalt het me allemaal zo goed. Ook al word ik platgebombardeerd met einddoelen en wat er allemaal moet gebeuren en hoeveel boeken ik moet lezen dit jaar en dit en dat en zus en zo en oh, wat is het gebouw gigantisch groot, toch sta ik er heel positief in en heb ik er vooral heel erg veel zin in. Ik heb veel leuke vakken betreffende de Nederlandse taal, letterkunde en de cultuur. Daarnaast (het is ongeveer half om half verdeeld) veel vakken wat betreft het leraarschap, waar ik vooral ontzettend veel leermogelijkheden zie en waar ik enorm benieuwd naar ben.

Dus, de stand op 9/9/14: Anieke is uiterst positief!

(als je meer wilt weten over deze opleiding kun je tal van vragen aan mij stellen!)

8 thoughts on “Mijn blog is jarig! (en gebral over mijn opleiding)

  1. Succes met je opleiding! En ga vooral door met je blog, want dat je die algemene basisgrammatica en woordenschat niet gehaald hebt is niet aan je blog te zien ;-) Volgens mij leren we er juist nieuwe woorden bij…! :-)

    • Ah, dat is lief! Het moeilijke aan de woordenschat toets was vooral dat er woorden onderstreept waren in zinnen. Deze woorden moest je definiëren op een manier dat die in de zin paste. Nou is het zo dat ik met veel van de woorden door de context kon begrijpen wat het betekende (of ik kende ze gewoon) maar een exacte én passende definitie geven is lastig! Voor ABG gold vooral dat het meeste ver weg was gezakt. Ik vind het helemaal niet erg dat ik de colleges moet volgen, ik moet er immers later zelf les in gaan geven, en dan is het wel zo handig dat ik in elk geval weet hoe het moet ;)

Reageer

