Stopwoorden en andere eigenaardigheden

stopwoorden

Vandaag wil ik het eens hebben over de gesproken taal. Laatst vroeg ik jullie al hoe jullie bepaalde woorden uitspreken, vandaag gaat het echter niet over hóe woorden worden uitgesproken, maar hoe váák dat gebeurt en of het bewúst gebeurt. Juist: stopwoordjes! (Of woorden die je te pas en te onpas er tussendoor flupst).

Ik zet even op een rijtje welke woorden, woordcombinaties en zinnetjes ik onnodig vaak zeg. Te beginnen met het door bijna iedereen veel gebruikte:

zeg maar
Dit zeg ik absoluut veel en veel te vaak. Het is opzich niet fout, het is niet dodelijk, maar wel onnodig en zo nu en dan bijster irritant. Vaak gebruikt men het simpelweg als vulwoord in een zin. Misschien om meer tijd te hebben om na te denken over de volgende woorden die uitgesproken dienen te worden? Ik weet het niet. Maar soms dan gebruik ik het wel twee keer in dezelfde zin. Gelukkig niet al te vaak, maar toch. Dit kun je bij tijd en wijle best uit mijn mond horen komen: “Ik ging naar de supermarkt en toen ging ik zeg maar dat gangpad in links van de eieren in en toen zocht ik naar, hoe heet het, van die stukjes tofu zegmaar.” De functionaliteit van het gebruik van ‘zeg maar’ is nergens te bekennen.

op den duur
Op den duur is een minder wijdverbreid stopwoord dan het bovenstaande, maar bij mij wel redelijk hardnekkig. Ik wissel nooit eens af met ‘na een tijdje’ of ‘later’, nee nee, ‘op den duur’ zit er muurvast in bij mij. Geloof mij, net als bij de meeste stopwoorden ga je je er vreselijk aan storen wanneer je er achter komt dat je het zo vaak gebruikt. Op den duur (AAAAH) hoor je jezelf niets anders meer zeggen.

maar ja
Dit stopwoord is niet zo heel leuk. Ik hoor het mezelf vooral vaak zeggen aan het einde van een zin waarin ik vertel dat ik iets bijzonders of goeds gedaan heb. Door er ‘maar ja’ achter te zeggen verzwak ik eigenlijk alles waar dat niet nodig is. Een voorbeeld: ‘Ik schreef vorig jaar een kinderboek over konijntjes en heb dat zelf gepubliceerd, maar ja.’ Terwijl zoiets juist iets is om trots op te zijn. Ik moet maar stoppen met dit stopwoord, denk ik zo.

Welk woord zeg jij veel te vaak?

13 thoughts on “Stopwoorden en andere eigenaardigheden

  1. Dat laatste wat je zegt herken ik. Ik heb dat een beetje met ”maar goed” (doet er niet toe, is niet belangrijk, vergeet maar dat ik dat gezegd heb). Mijn ergste ergernis bij mezelf is het woordje ”super”. Ik heb er zelfs al een poosje een blogpost over klaar staan.

  2. Ik gebruik ook erg veel ‘zeg maar’ en ‘maar ja’, en dat laatste inderdaad vaak als afzwakking.
    Op de middelbare school hadden wij zo’n filosofiedocent die dan elke keer als iemand ‘zeg maar’ zei, reageerde met ‘zeg het zelf maar’. Echt heel vervelend, want je denkt eerst: huh wat bedoelt hij toch? En als je hem doorhebt besef je ineens hoe vaak je dat woord wel niet gebruikt… :-P

  3. Haha, térgend! Ik herken het wel, vooral het “maar ja”. Doe ik zelf ook! En ik wissel het af met “maar nou ja, ach”. Of ik combineer dat soort woorden. xD Verder heb ik ook woorden die tussen zinnen glippen alsof ze nut hebben. Terwijl dat dus niet het geval is. Zoals bij “zeg maar”. Ik geloof dat ik heel vaak twee woorden in één zin gebruik die eigenlijk op hetzelfde slaan. Of zelfs in drievoud. Zoiets van “mega onwijs moeilijk” of zoiets.

  4. Wat een leuk blog! ‘maar ja’ zeg ik ook vaak, maar dan juist na iets naars. Ik vind het in face-to-face gesprekken toch altijd een beetje eng om kwetsbaar te zijn en te zeggen dat ik iets rot vind. Als ik er dan wel over vertel eindig ik vaak met een ‘maar ja..’ om het een beetje weg te wuiven. Bang om er dieper op in te gaan. Stom eigenlijk.
    Heb je het boek ‘taal is zeg maar echt mijn ding’ gelezen? Daar staat ook een stukje in over stopwoordjes als ‘zeg maar’ en ‘eigenlijk’. Echt een heel leuk stukje, en heel leuk boek! :)

    • Uiteraard heb ik dat boek gelezen, evenals het vervolg ‘en dan nog iets’. Heel erg leuk! Dat van die kwetsbaarheid is denk ik voor velen herkenbaar. Gelukkig snap je dat het niet nodig is :)

Reageer

