Stapelkruid en hagelfluim

Vandaag eens wat anders dan normaal, geschreven door iemand anders dan normaal. Lotte Wijbrands nam laatst contact met mij op en al snel bleek dat zij net zo fanatiek is wat taal betreft als ik. Omdat zij ook houdt van bijvoeglijke naamwoorden die met bere- beginnen, mocht zij van mij een stukje schrijven. Vandaar vandaag een gastblog van Lotte!

———————

‘Een wat?’ vroeg een vriendin op whatsapp. Ik keek, nog eens naar mijn scherm. ‘En tot overmaat van ramp belandde ik in een gagefui,’ stond er. Ik zuchtte en corrigeerde mezelf: ‘HAGELBUI’. ‘Haha,’ kreeg ik terug, ‘kabeltrui!’
Het gesprek had hier kunnen stoppen. Of het had kunnen gaan over het weer van vandaag. Of over de vraag wanneer dat optreden van Ronald Goedemondt in de Stadsschouwburg nou ook al weer was. Of over de zin van het leven. Ik had intelligente dingen over dingen kunnen zeggen, of andere dingen, ingewikkelde dingen bijvoorbeeld, maar ik typte: ‘navelpluis’. Waarop zij weer reageerde met ‘sabeltuig’. En het gesprek was nog lang niet afgelopen.

Christy heeft de oogst van het eerste kwartiertje op een briefje geschreven.

Christy heeft de oogst van het eerste kwartiertje op een briefje geschreven.

Op een gegeven moment, na een half uur ongeveer, werd ons tsarenpruikgesprek even onderbroken voor de mededeling: ‘mijn broer wil ook meedoen’. Dat was het begin van de whatsappgroep met de titel ‘stapelkruid en hagelfluim’. Hazelkluif. Kraterpuist. Braamkajuit. Raam eruit. Schaambeschuit. Passagestruik. Baargeluid. Verdwaalajuin. De lol die ik had terwijl ik in mijn eentje op mijn kamer zat was groter dan je verwacht van een normaal mens.

BANANENLUIK!

Zoals ik al eens eerder in een blogpost schreef, ik ben gedoemd van taal te houden. Al op jonge leeftijd had ik de grootste pret met het kus-kussen-kussensrijtje en ik lachte ik me te pletter om omdraaïngen als Lotte Wijbrands – Wotte Lijbrands.

Zodoende geloof ik ook niet in flauwe woordgrappen. Het begrip ‘flauwe woordgrap’ moet bedacht zijn door een taalhater, want woordgrappen zijn erg leuk. Of, dat kan ook en is misschien nog wel aannemelijker, woordgrappen zijn per definítie flauw (en nog steeds erg leuk). Dan is ‘flauwe woordgrap’ een pleonasme, net als ‘witte sneeuw’, maar dat is geen probleem.

Want zeg nou zelf, als er met kerst eindelijk op alle daken een dikke laag witte sneeuw ligt, zal er niemand zijn die naar buiten kijkt en zich beklaagt dat het toch geen gezicht is, dat pleonasme overal. (Deze redenatie moet ik nog uitwerken).

Disclaimer: Natuurlijk, flauwe woordgrappen kunnen wel slecht zijn, dat ligt dan echter niet aan het ‘woord’, maar aan de ‘grap’. Er zijn genoeg grappen die ik niet goed vind, maar mij zul je niet horen zeggen dat ik niet van humor houd. (Mensen die dat beweren zijn of raar of gevaarlijk.)

Een tijd geleden ben ik een blog begonnen over cabaret, getiteld ‘humor heeft ook zijn leuke kanten’. Humor en taal zijn onlosmakelijk verbonden. Cabaretiers vertellen verhalen, spelen sketches, zingen liedjes en maken af en toe een flauwe woordgrap. Mét taal. Natuurlijk met taal.

Paulien Cornelisse heeft taal zelfs als haar grootste thema. Je hebt vast wel eens gehoord van haar (ge-wel-di-ge) boekjes ‘Taal is zeg maar echt mijn ding’ (2009) en het vervolg erop ‘En dan nog iets’ (2012). Ze heeft een taalrubriekje met bij De Wereld Draait Door, samen met Arjen Lubach (zeker het opzoeken waard). Én, het mooiste van alles, ze staat in het theater! Op dit moment is ze te zien met haar derde voorstelling ‘Maar ondertussen’. Hier zie je een klein stukje uit een eerdere voorstelling waarin ze vertelt over het ontstaan van de taal:

Filmpjes! Hier nog één. Kees Torn scoorde een afgelopen weken opeens een internet met een filmpje van een paar jaar geleden. Hij zingt een liedje waarin het laatste woord steeds semantisch het Engelse equivalent van het voorlaatste woord is, maar fonetisch de continuele van de syntax. Of nou ja, kijk maar gewoon.

En dit gaat dan letterlijk over taal. Maar er is zoveel meer waar taal, heel stiekem soms, een enorme rol in speelt. En taal is zo leuk. En cabaret is zo leuk. En hé, het is ook heel leuk als je eens een kijkje neemt op mijn nog maar net beginnende blog hierover:

Ik zou het tof vinden als je eens laat weten wat je ervan vindt. Bijvoorbeeld door een berichtje op de site of op Facebook. En als je de pagina liket, blijf je op de hoogte!

Taal is geweldig. Humor heeft ook zijn leuke kanten. Ik ben er heilig van overtuigd. Als jij iets anders vindt, of het ook, dan moet je het maar melden. Rapelvuist. Kraampjesduit. Krakelschuim!

Www.humorheeftookzijnleukekanten.blogspot.nl

3 thoughts on “Stapelkruid en hagelfluim

  1. Haah, dit is echt een geweldige post! Het hoeft ook echt niet altijd ergens op te slaan inderdaad. Soms kan taal ook gewoon grappig zijn. =) En nu ga ik die filmpjes maar ‘ns kijken!

Reageer

