Mijn perfecte boek

boeken (1)

Ilse plaatste laatst op haar blog de ‘Perfect Book Tag’. Normaal ben ik niet van de tags, die inhouden dat iedereen op zijn of haar blog dezelfde vragen beantwoordt, maar voor deze ene keer maak ik een uitzondering. Vandaag lezen jullie hier dus alles over wat ik mij voorstel als een perfect boek!

Hoeveel pagina’s telt jouw perfecte boek?
Ik denk ongeveer 150 à 250. De enige echt dikke boeken die ik heb gelezen zijn ‘De brief voor de Koning’ en ‘Geheimen van het Wilde Woud’ van Tonke Dragt. Verder is het natuurlijk geheel afhankelijk van het verhaal dat erin opgeschreven staat. Zo kon ik in ‘De Eeuw van mijn Vader’ van Geert Mak niet verder komen dan vijftien pagina’s, terwijl ik van Tatiana de Rosnay veel meer pagina’s kan verdragen.

Is het een hardcover of een paperback?
Ik denk dat ik een paperback fijner vind. Die vormt zich toch wat soepeler naar mijn leeshouding, denk ik zo. Waar ik een enorme hekel aan heb zijn van die hardkaft-boeken met zo’n papieren flap eromheen. Ieh.

Is het hoofdpersonage een man/jongen of een vrouw/meisje?
Over het algemeen kan ik me beter inleven in een vrouw of meisje, maar echt een voorkeur heb ik niet, denk ik. Zo kon ik me in ‘Onvoltooid verhaal‘ erg goed inleven in de hoofdpersoon, ook al vond ik hem op zich een vreselijke man. Wat ik hier nog wel meer over kan vertellen is dat ik boeken voor volwassenen met een kind in de hoofdrol vaak erg leuk vind, en dat ik vrouwelijke hoofdpersonen die geschreven zijn door mannen niet altijd even geloofwaardig vind.

Hoe veel heb je idealiter (maar wel realistisch) voor het boek betaald?
€12,50. Of nog liever: een tientje.

Hoe lang zijn de hoofdstukken?
Maximaal twintig bladzijden lang. Omdat ik meestal in bed lees kan ik niet veel langer lezen, want anders val ik in slaap. Wel lees ik dan graag een hoofdstuk uit zodat ik een gemakkelijk punt heb om de volgende keer verder te lezen.

boeken

Is het boek geschreven in de ik-vorm of de hij-vorm?
Moeilijk. Dat hangt compleet van het verhaal af. Ik kan er geen zinnig woord over zeggen.

Is het papier spierwit of gelig?
Ik denk dat ik voor het gelige papier ga. Dat knalt minder je ogen binnen.

Staat er op de voorkant een persoon of iets abstracts?
Ik ben niet zo onder de indruk van voorkanten met een gezicht erop. Als er al een persoon op staat (liever niet), dan graag van achteren, met de ogen dicht of en profil. Abstract vind ik soms wel mooi, maar ik hou vooral erg van tekeningen of schilderingen. Gelieve geen glitters of 3D-effecten toe te voegen.

Is de cover glad of mat?
Ik vind een matte voorkant mooier dan glad, het heeft iets luxueus en fluweelachtigs.

Is je ideale boek een stand alone of deel van een trilogie/langere reeks?
Doe mij maar een alleenstaand boek. Als het dan een reeks moet zijn, dan het liefst een waarbij de boeken afzonderlijk ook goed te lezen zijn en niet per se elkaar nodig hebben om door de lezer begrepen te worden.

Ik vind het grappig dat er geen enkele vraag is over de inhoud van het boek! Zal ik dat voor de bonus er maar even bij vertellen? Nou vooruit dan maar. Ik houd erg van literaire thrillers en een roman op zijn tijd vind ik ook zeker niet verkeerd. Wat betreft schrijvers ben ik vervent fan van Tatiana de Rosnay, Renate Dorrestein, Guus Kuijer en Rindert Kromhout. Die laatste twee eveneens voor hun kinderboeken. Wat dat betreft heb ik nog weer een lijst van favoriete kinderboekenschrijvers, waaronder Carry Slee en Tonke Dragt. Natuurlijk zit daar nog véél meer bij, maar daar ga ik dan wel een andere blogpost aan wijden :).

Hoe ziet jouw ideale boek eruit? Laat het me weten in een reactie!

3 thoughts on “Mijn perfecte boek

  1. Haah, leuke antwoorden! En we zijn het dus compleet eens over de voorkant van een boek; lijp! En hey, nu je het zegt: Dat van die inhoud was mij ook al opgevallen toen ik de tag voor het eerst las!

Reageer

