Analyse van een merkwaardig moment

Ik zat kort geleden in de bus, toen ik een plotse knal hoorde en vervolgens het excuus ‘sorry meneer’.

Wat bleek?
Een jongeman die voorin zat had een insect doodgeslagen tegen het raam naast hem en vervolgens de chauffeur zijn excuses aangeboden. Mij restte slechts nog de vraag:
Waar ging het fout?

Oké, laten we dit tot op de bodem uitpluizen.
We hebben te maken met een situatie die een jongeman, een insect, een bus en een chauffeur betrof. Het motief van de jongeman om het onschuldige insect te belagen, is waarschijnlijk dat hij het beest eng, vies of akelig vond, wat zijn daad – volgens hem – kon rechtvaardigen.

Echter, het feit dat de jongeman zijn excuus aanbood aan de chauffeur, doet vermoeden dat deze een relatie had tot het incident.

Wat kon die zijn? Mijn suggesties:
– de mug was van de chauffeur (mogelijk van huis meegenomen naar het werk).
– de bus, en daarmee het raam, was persoonlijk bezit van de chauffeur.
– de chauffeur schrok dusdanig van het incident dat het zijn rijvaardigheid beïnvloedde.
De laatste optie leek niet het geval te zijn, anders had ik het gemerkt. De eerste twee zijn daarentegen erg goed mogelijk. Een combinatie zou het incident extra tragisch maken, maar dan alsnog: waarom verdient mijnheer/mevrouw het insect geen excuses?

Even serieus: hoe gerechtvaardigd is het nou eigenlijk om zo’n beestje dood te slaan?

7 thoughts on “Analyse van een merkwaardig moment

  1. Als we er nu ineens met z’n allen mee stoppen, gooien we het hele systeem in de war, want dan zijn er straks veel te veel insecten ;-)
    Daarnaast vind ik het gerechtvaardigd ze dood te slaan als ze mij treiteren met hun gezoem terwijl ik in slaap wil komen. Als ik ze dan vriendelijk vraag door het raam te vertrekken en ze doen het niet, tja, dan kan ik er ook niets aan doen… Aan het aantal muggenbulten te zien blijven er overigens nog genoeg in leven!

  2. Waarschijnlijk heeft de chauffeur een grote bloedvlek op zijn jasje, want dat is natuurlijk alle kanten op gespetterd. En dan zegt de jongen alvast sorry, omdat hij weet dat de chauffeur waarschijnlijk op zijn kop zal krijgen van zijn vrouw ;)

Reageer

