Wat zeg jij?

Al sinds enige tijd kan ik mij verbazen over de manier waarop mensen dingen uitspreken of zelfs wat voor naam ze aan wat voor ding geven. Naar aanleiding van een aanhoudende oorlog tussen mij en mijn vriend over het verschil tussen knäckebröd en crackers (ik noem gewoon alles een cracker, maar als ik een knäckebrödje een cracker noem breekt de hel los) heb ik een lijstje gemaakt van woorden of benamingen. Jullie mogen kiezen. Wat zeg jij?

watzegjij

Paprika of paaprika? 
Ikzelf spreek het uit met een lange a.

Auto of oto? 
Ik zeg auto. Volgens mij is het vrij Randstedelijk om ‘oto’ te zeggen. Het excuus ‘het komt uit het Frans’ sla ik altijd in de wind, want velen hebben het ook over ‘krossantjes’ in plaats van ‘krwassants’.

Roze of rôs?
Ik hoorde vooral toen ik nog klein was (inmiddels ben ik ongeveer 1.70m) de uitspraak ‘rôs’. Zelf zeg ik roze.

Magnetrón of mágnetron?
Ik geloof heilig in het eerste. Volgens mij is het tweede wederom weer iets Randstedelijks.

Wat zeggen jullie? En weten jullie nog meer van dit soort woorden?

13 thoughts on “Wat zeg jij?

  1. Hahaha, mooi dit. Ik weet er nog één, nu ik dit zo zie.
    Cola
    Achterhoekers: Cóólah. De rest van Nederland: Cola.

    En verder? Ik zou gaan voor magnètron. Ik spreek de A niet uit als aa en de O niet al oo. xD

  2. Wat grappig weer! Ik zeg alleen rôs in plaats van roze. De rest spreek ik hetzelfde uit als jij. Al hoor ik volgens mij hier onder het echt Wageningse volk ook wel eens: “Zeg, zulle we dah es effe in de maagnetron doen?”

  3. Ik kom uit België en wij zeggen hier paprika (korte a), auto, roos en gewoon croissant, zoals het hoort, op z’n Frans. Magnetron zeggen wij helemaal niet, wij zeggen microgolf. :-)

  4. Ik kom uit de randstad maar zeg het hetzelfde als jij! Ik weet nog wel een paar medische (ik doe geneeskunde):
    – normale mensen (chirurgie): sjirurgie, dokters: zjiejurzjie (vind ik pretentieus)
    – normale mensen: vágina, dokters; vagína (raar toch?)
    – het woord ionen, sommige mensen zeggen jonen (??)

  5. We zijn natuurlijk niet voor niets zussen: ik sluit me helemaal bij je aan!
    Je bent alleen de meest afgrijselijke vergeten.. MEDALJE in plaats van medaille *huil* * kots*.

Reageer

