Woord van de Week #16: Tevens

Woord van de Week

Ja hoor, daar zijn we weer. De oplettende volger zal het vast niet zijn ontgaan dat ik een week heb overgeslagen met het Woord van de Week, maar ik ben weer terug, en ik heb een leuk woord voor jullie in petto. Jullie worden wederom in de gelegenheid gesteld jullie taalgebruik te verfraaien, is dat niet leuk? “Jazeker!” Goed dan. Het woord van deze week is…

Tevens

Wat zegt het woordenboek over dit verrukkelijke woord?

te·vens (bijwoord)
tegelijk
zowel als, samen
daarbij, bovendien, ook

Ik weet dat de hoeveelheid bijwoorden tamelijk groot is in het Woord van de Week, mocht je het opgemerkt hebben. Wees gerust, ik ben heus niet van mening dat slechts bijwoorden de moeite waard zijn. Ik zal in het vervolg ook andere woordsoorten de hemel in prijzen. Maar toch: ‘tevens’ is een voorbeeldig woord.

Wat ik fijn vind aan het woord tevens is allereerst de uitspraak: de letter ‘v’ in het midden is een zachte klank en de ‘ns’ op het eind is een wollig uiteinde. Het heeft iets knus. Om een zin uit mijn favoriete film ‘Despicable Me’ te citeren: It’s so fluffy i’m gonna die.

Daarnaast is ook het uiterlijk van het woord erg zacht. De enige scherpe hoek vind je in de ‘v’, maar die spreek je lekker zacht uit, dus dat compenseert de zaak maar weer.
(Een kleine kanttekening hierbij is dat veel mensen uit het noorden van het land minder verschil maken tussen de ‘v’ en de ‘f’, evenals de ‘s’ en de ‘z’. Een vijzel wordt een fijsel, bijvoorbeeld. Verzachten wordt fersachten.)

Genoeg over praatmanieren en uiterlijk vertoon! Op naar de functionaliteit.

1. Ik deed de messen en tevens de vorken in het teiltje met sop.
2. Ik ging naar de supermarkt. Tevens bezocht ik de drogisterij.

Wat klinkt het toch netjes! Ik vind het echt vallen onder keurig taalgebruik. Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan? Verder weet ik eigenlijk niet of ik er nog meer woorden aan wil besteden. Ik wilde simpelweg even laten weten dat ik ‘tevens’ een geweldig fijn woord vind.

Jullie zullen onderhand wel door hebben dat ik graag moeilijker praat dan nodig is. Ik vind het gewoon mooi.

Wat is jouw lievelingswoord?

3 thoughts on “Woord van de Week #16: Tevens

  1. Ik gebruik dit woord zo vaak. Op een gegeven moment stond in een verslag bij iedere regel dit woord. Oops. Ach ja, ik ben het volkomen met je eens, mooi woord.

Reageer

