Gekocht op het Boekenfestijn

Ik ben laatst voor het eerst naar het Boekenfestijn geweest! Voor wie het – net als ik, kort geleden – niet kent: het Boekenfestijn is een grote boekenmarkt waar je verschrikkelijk veel boeken hebt voor een heel lage prijs.

Dit kan omdat zij rechtstreeks bij uitgeverijen inkopen en daardoor super goedkoop aan hun boeken komen. Hierdoor kun je op deze boekenmarkt ter grootte van een voetbalveld heel veel recente of minder recente boeken vinden met soms 60 tot 90% korting ten opzichte van de prijs die je in de winkel betaalt. Bijster positief! Ik heb flink ingeslagen.

Dan nu een lijstje met de boeken die ik kocht, met koopreden erbij en de tekst die op de achterkant staat. Ik ging een keertje met Ilse en een keertje met Tobias.

_DSC5872

Met als achtergrond mijn geweldige nieuwe vloerkleed!

Henke Koning Op voeten van taalboeken 6

Ik nam dit boek in eerste instantie in handen omdat het woord ‘taal’ erop stond, natuurlijk. Na de achterkant gelezen te hebben besloot ik het boek mee te nemen, omdat de synopsis mee ook aansprak. Daarbij: voor €2,95 hoef je het niet te laten. Daarvoor ga je immers naar het Boekenfestijn.

‘Niets is echt gebeurd tot het beschreven is. Die uitspraak van Virginia Woolf boorde zich in mijn hoofd en bleef daar rondzingen als een eindeloze gregoriaanse mis. Is iets niets totdat het beschreven is? Is iets pas echt als woorden de contouren hebben aangegeven en vastgelegd?’ Met die woorden begint Gijsje, een vrouw die nooit is gaan praten, haar leven te beschrijven. Herinneringen aan hoe zij als gevoelig kind bevroedde wat zich afspeelde onder `de dekzeilen van de taal’, haar ervaringen in de wereld waarin het gesproken woord vaak meer verhult dan beschrijft, en waaraan zij zich gedeeltelijk onttrekt door zelf niet te spreken, vormen de kern van dat leven. Dan ontdekt ze dat haar schoonzuster, met wie ze veel optrekt, een vreselijk geheim met zich meedraagt.

Sofie Laguna één voet verkeerdboeken 5

Het boek ‘één voet verkeerd’ deed me, na het lezen van de achterkant, direct denken aan het Engelse boek ‘Room’ van Emma Donoghue. Beide boeken gaan over kinderen die gevangen worden gehouden en niets anders kennen dan de omgeving waar ze zijn. In beide boeken worden spullen ook als enige vrienden beschouwd. Omdat ‘Room’ mij erg aansprak, nam ik dit boek mee. Ik vind het interessante thematiek. €2,99 is een mazzel-prijsje!

Een kind wordt door haar streng religieuze ouders in huis gevangengehouden. Hester heeft nog nooit met een ander kind gesproken of de buitenwereld gezien. Haar enige bezit is een geïllustreerde kinderbijbel, en de beeldspraak daaruit vormt het enige houvast waarmee ze op poëtische wijze grip krijgt op de wereld. Haar vriendjes zijn Kat, lepel, deur, knop, bezem en boom, die haar soms vertellen wat ze moet doen. Op een dag zegt knop tegen Hester: ‘Draai me om … draai me om’, en ze vindt de deur naar het verboden buiten.

Daphne Huisden Dit blijft tussen onsboeken 4

‘Dit blijft tussen ons’ leek me leuk omdat ik vermoedde dat het boek een komische kracht zou bezitten die mij wel zou aanspreken. Ook de voorkant sprak me aan. Het ziet eruit als luxaflex en past bij het thema van het boek: burenrelaties. Gekocht voor €7,50.

Buren. Iedereen heeft ze. Maar hoe goed ken je de mensen aan de andere kant van de muur? En wat weten ze eigenlijk van jou?
In Dit blijft tussen ons gaan de voordeuren op een kier. Eén voor één leren we de bewoners van een kleine buurtgemeenschap kennen. We kijken over hun schouder mee en horen wat ze te zeggen hebben over zichzelf, hun geheimen en hun verlangens. En over elkaar. Vooral over elkaar.
Langzaam maar zeker wordt duidelijk dat de buren niet altijd het beste met elkaar voorhebben. Maar hoe weet je wie je kunt vertrouwen als de gemoederen zo hoog oplopen dat de gevolgen niet meer te overzien zijn?

Pierre Szalowski Vissen veranderen bij kou van zwemrichtingboeken 2

Dit boek werd me aangeraden door Ilse. Daarbij vond ik de voorkant prachtig, maakte de samenvatting me nieuwsgierig en ben ik altijd wel te porren voor iets dat eindigt met een ‘hartverwarmende verbroedering’. Voor maar €4,99.

Op een winterdag hoort de elfjarige held van deze roman dat zijn ouders gaan scheiden. Zijn wereld stort in en hij bidt tot de hemel om hulp – opdat de scheiding voorkomen wordt. De volgende dag is de stad Québec in de ban van de ergste sneeuwstorm aller tijden. De ijsinvasie verandert het leven van alle inwoners en zorgt uiteindelijk voor een hartverwarmende verbroedering.

Rebecca Wolff De Beginnersboeken 1

Op de achterkant van het boek stond te lezen: ‘In prachtige, beeldrijke taal vertelt Rebecca Wolf in deze roman een ontroerend verhaal over volwassen worden tegen wil en dank.’ Nou, dat leek me wel wat. Het boek kostte €5,99.

De vijftienjarige Ginger werkt in een diner in Wick, een slaperig stadje in Massachusetts. Ze is een dromerig meisje met een grote verbeeldingskracht en ze verslindt boeken. Zo probeert ze de kilte die haar familie omgeeft sinds de dood van haar oudere broer te ontvluchten. Nu haar beste vriendin Cherry liever met jongens praat dan met haar omgaat, is haar leven nog saaier geworden. Dan komen Theo en Raquel Motherwell de diner binnen. Ginger voelt zich onmiddellijk aangetrokken tot wereldwijze uitstraling van dit opzichtige jonge stel. Ze zijn in Wick voor een onderzoek naar de geschiedenis van het stadje, en Ginger wordt meegezogen in verhalen over de heksenprocessen van Salem en een verzonken stad. Ze verliest zichzelf in haar bewondering voor de Motherwells en gaat contact met anderen steeds meer uit de weg. Haar wereld wordt kleiner en duisterder, en verleidelijker. Maar waarom beginnen de Motherwells een vriendschap met een naïef vijftienjarig meisje?

John Boyne Noah Barleywater gaat ervandoorjohnboyne

John Boyne is de schrijver van ‘The boy in the striped pyjamas’, een boek dat ik erg mooi vond. ‘Noah Barleywater gaat ervandoor’ sprak me aan omdat het een boek voor volwassenen is vanuit kinderperspectief. Ik ben er al in begonnen! (Op de foto kun je dit zien door het leuke vliegtuigje dat uit het boek steekt, een van mijn vele boekenleggers). Mijn favoriete fragment tot nu toe: ‘Maar hij had geen keus. Hij kon het niet aan nog langer te blijven. Dat kon niemand hem toch kwalijk nemen. Het was vast het best dat hij eropuit trok en zijn eigen weg ging. Hij was tenslotte al acht en eerlijk gezegd had hij tot nu toe niet echt iets bereikt in het leven.’ €6,99 armer.

‘Noah Barleywater verliet zijn huis vroeg in de ochtend, voordat de zon opkwam, voordat de honden wakker werden, voordat de ochtendnevel optrok.’ De achtjarige Noah lijkt beter met zijn problemen om te kunnen gaan als hij ze zo veel mogelijk vermijdt. Dus gaat hij er op een dag vandoor, weg van huis, over een moeilijk begaanbaar paadje door het bos. Na enige tijd komt hij bij een winkel. Maar het is geen gewone winkel het is een speelgoedzaak, vol bijzonder, prachtig, wonderlijk en magisch speelgoed. En de eigenaar is een heel bijzondere speelgoedmaker. De speelgoedmaker vertelt Noah een verhaal over avonturen, wonderen en verbroken beloftes. Hij neemt Noah mee op reis. Een reis die zijn leven zal veranderen. En dat van de lezer…

Ruth Newman Vleugelsboeken 3

Een thriller. Daar houd ik van! Meegenomen voor €4,50. De cover vond ik ook prachtig.

Olivia studeert aan de universiteit van Cambridge. Ze is mooi, veelbelovend en heeft al twee jaar een relatie met Nick. Maar wat de buitenwereld niet weet, is dat ze een zwaar jeugdtrauma heeft.

Als ze samen met Nick naar het meifeest gaat, vindt ze het toegetakelde lichaam van een medestudente: June. Olivia is in shock. Te meer omdat dit niet de eerste moord op de campus is. Haar angsten uit het verleden komen in volle hevigheid terug…

Later blijkt dat Olivia alle slachtoffers persoonlijk kende. En de forensisch psychiater beseft dat zij ook weet wie de moordenaar is.

Ik ben erg enthousiast! Ik heb nu zeven boeken voor het geld waar ik misschien drie boeken voor kan kopen in de boekhandel. Tobias, groot fan van David Baldacci, kocht ook een stapel van heb ik jou daar; de Baldacci’s kostten allemaal €1,99 of €2,50. Ilse kocht ook een flink aantal. Dik tevreden!

Ben jij bekend met het Boekenfestijn?

8 thoughts on “Gekocht op het Boekenfestijn

  1. Woa, lekker lange post! En fijne foto’s. =3 Had je dat boek van Daphne Huisden vrijdag al meegenomen of heb je die zondag gekocht met Tobias? Ik heb dat boek ook vast gehad, maar niet gezien dat jij die meepakte geloof ik! Ghèhè

  2. Leuk! Het boekenfestijn is iets waar ik altijd heen ga. Afgelopen jaren altijd iedere dag van het festijn. Helaas dit jaar niet iedere dag, maar morgen is het wel weer zover :)

Reageer

