Recensie: Onvoltooid verhaal – Tatiana de Rosnay

Nu ik mijn middelbare school heb afgerond (ervan uitgaande dat ik ben geslaagd) heb ik (of maak ik?) weer meer tijd om boeken te gaan lezen. Ik pakte er een boek bij dat ik een tijd terug van mijn ouders kreeg: Onvoltooid verhaal van Tatiana de Rosnay. Met het weer van de afgelopen tijd kon ik fijn buiten in de tuin lezen!

onvoltooid verhaal

Zoals de sticker op de voorkant van het boek al zegt, is Tatiana de Rosnay de schrijfster van het bekende boek ‘Haar naam was Sarah’. Dit is het eerste boek dat ik van haar las. Het tweede boek dat ik las van deze schrijfster, was ‘Kwetsbaar’. Het boek dat ik vandaag bespreek was dus het derde boek dat ik heb gelezen van de meest gelezen Franse auteur in Europa. Wat vond ik ervan?

‘Onvoltooid verhaal’ gaat over de jonge schrijver Nicolas Kolt, die veel succes boekte met zijn debuutroman ‘De envelop’, gebaseerd op de ontdekkingen die hij heeft gedaan nadat hij erachter kwam dat een deel van zijn familie niet Frans was, maar Russisch. Dit gebeurde naar aanleiding van de verlenging van zijn paspoort, waarbij hij erachter kwam dat zijn vader eigenlijk een Russische achternaam droeg. Zijn vader kon hij niet meer om opheldering vragen, omdat die op jonge leeftijd is verdronken, zonder dat zijn lichaam ooit gevonden werd.

Nu hij al een tijdje teert op het succes van zijn enige boek verwacht zijn uitgeefster, maar ook de rest van de wereld, dat hij een nieuw, liefst net zo succesvol boek schrijft. Hiervoor gaat hij een aantal dagen naar het Gallo Nero, een luxueus hotel op een eiland aan de Toscaanse kust. Hier hoopt hij een eerste hand aan zijn nieuwe boek te leggen, hoewel hij weet dat het er niet van zal gaan komen. Hij is verslaafd geraakt aan succes en wil eigenlijk alleen maar genieten van alle aandacht die hij krijgt. Waar hij zijn uitgeefster doet geloven dat hij inderdaad bezig is met het boek, staat er in werkelijkheid nog niets op papier. Onderwijl loopt hij tijdens zijn korte vakantie allerlei personen tegen het lijf die hem indirect laten merken dat hij een vreselijke ijdeltuit is geworden.

onvoltooid verhaal2

Dit laatste was voor mij een reden waarom ik niet zo gemakkelijk in het verhaal kon komen. Ik stoorde me mateloos aan de houding van Nicolas. De arrogantie die hij heeft verkregen na het publiceren van zijn eerste boek, zijn houding ten opzichte van vrouwen; het wekte bij mij een soort weerzin op. Hij spreekt over vrouwen met benamingen als ‘de rondborstige brunette’ en seks speelt een naar mijn mening vrij grote rol in het boek. Dit is iets wat mij niet zo aanspreekt, maar de verslavende schrijfstijl van de Rosnay heeft me lezende weten te houden en achteraf ben ik daar erg blij om: ik vind het een prachtig boek.

Uiteindelijk blijkt namelijk dat Nicolas zichzelf gigantisch tegen komt. Op het moment dat een toonaangevende uitgeefster hem niet lijkt te kennen, vreet hij zich vanbinnen helemaal op. Ook wanneer hij aan iemand vertelt dat hij schrijver is, en diegene bemoedigend zegt ‘misschien wordt het wel een succes’ wordt hij woedend. Wetende dat het verhaal dat hij moet schrijven er waarschijnlijk nooit komt, wordt hij zich steeds bewuster van de problemen om hem heen. Een kritisch artikel verschijnt, waarin gesproken wordt over Nicolas Kolt als eendagsvlieg die alleen maar zit te genieten van zijn roem maar verder niets uitvoert, raakt een gevoelige snaar. Voor mij als lezer was dit leuk: de persoon die ik in het begin bijna verachtelijk vond, werd nu op zijn plek gezet.

In het boek lees je ook over Nicolas’ zoektocht naar de herkomst van zijn familie, het ongeluk van zijn vader en zijn eigen identiteit. Tatiana de Rosnays talent om verleden en heden prachtig te verweven komt ook in dit boek prachtig uit de verf. Nadat het boek is uitgelezen zijn er echter nog wat losse eindjes, maar dat maakt het boek mysterieus en des te meer een onvoltooid verhaal. Toch is het niet onaf. Waar ik normaal niet van open eindes houd, vraagt dit verhaal eigenlijk niet eens om een einde. Het is op een incomplete manier heel compleet.

In het boek ‘Onvoltooid verhaal’ lees je over ijdelheid, familiegeheimen, hoe schrijvers schrijven, de rol van sociale media in ons dagelijks leven, wat roem met je kan doen en het effect ervan op je omgeving. Een echte aanrader!

Psst.. Je kunt nog tot en met morgen meedoen met de winactie!

5 thoughts on “Recensie: Onvoltooid verhaal – Tatiana de Rosnay

1. Ik ben een lezeres van 84 jaar en kan mij helemaal vinden in jouw ervaring met het boek.Ik had ook eerst een hekel aan de hoofdfiguur en was ook heimelijk blij dat hij zo ondereind ging! Ik heb jouw reactie gekopieerd om aan mijn zus van 88 jaar te geven, gelijk met het boek. Geweldig dat een schrijfster “dames” van rond de 20 en rond de 85 weet te boeien!

• Wat leuk dat je reageert! Ik ben blij dat je je kan vinden in mijn mening over het boek. Inderdaad leuk dat een schrijfster zo’n brede doelgroep weet te bereiken!