Woord van de Week #14: Normaliter

Woord van de WeekHet is weer tijd voor het Woord van de Week! Inmiddels zullen de meesten van jullie wel bekend zijn met de introductiepraatjes die ik elke keer weer schrijf, dus laat ik die vandaag liever achterwege. We gaan direct door naar het veertiende Woord van de Week! Deze week vestigen wij met zijn allen de aandacht op:

normaliter

 

nor·ma·li·ter (bijwoord)
volgens de regel
(minder letterlijk: ‘normaal gesproken’ of ‘meestal’)

Sommigen van jullie zijn vast al voorbereid op het feit dat ik het kort wil hebben over de uitspraak van dit woord, aangezien dat vaak fout wordt gedaan. In de praktijk hoor je velen ‘normaliter’ zeggen, met de klemtoon op de letter ‘i’; hetzelfde als in ‘een halve liter water’, bijvoorbeeld. Dit Woord van de Week heeft echter niets met inhoudsmaten te maken, en dient dus ook niet als dusdanig te worden uitgesproken.
Hoe dan wel? Met de klemtoon op de letter ‘a’! ‘Normaliter’, dus. Helaas ben je er dan nog niet helemaal: de ‘ter’ in ‘liter’ hoor je niet te zeggen als ‘tur’ maar daadwerkelijk als ‘ter’, net als in ‘ter aarde storten’. Ziezo.

Waarom is dit het Woord van de Week?
Ik vind ‘normaliter’ een erg mooi woord dat zeer intellectueel en autoritair klinkt. Het roept gedachten op zoals ‘grutjes, die weet echt waar hij het over heeft’ of ‘drommels, hij heeft het goed voor elkaar’. Gedachten die eigenlijk totáál overbodig zijn, aangezien dit woord niet is weggelegd voor slechts dure piefen, maar gewoon gesproken kan worden door de gemiddelde Nederlander. Je kent het woord nu, immers.
Overigens, de reeds genoemde gedachten zijn natuurlijk níet van toepassing wanneer iemand de klemtoon op de ‘i’ legt, in plaats van op de ‘a’. Dan val je door de mand. Je geloofwaardigheid is prompt geheel verdwenen. Jullie zullen vast blij met me zijn, als behoedster van jullie geloofwaardigheid. Graag gedaan, hoor.

Natuurlijk geef ik jullie direct een aantal gemakkelijke voorbeelden die je direct kunt toepassen in de praktijk:

  1. Normaliter ga ik op de fiets naar mijn werk.
  2. Normaliter eten wij geen kant-en-klaar maaltijden.
  3. Normaliter neem ik geen lifters mee, maar voor jou maak ik een uitzondering, want (vul zelf in).
  4. Normaliter leeg ik de brievenbus, maar vandaag wil ik dat jij het doet.
  5. Normaliter gebruik ik het woord ‘normaliter’ niet zoveel, maar sinds kort behoort het tot het puik van mijn vocabulaire.

Dat was het weer voor deze week! Welk woord gebruik jij normaliter niet zo veel, maar vind jij geweldig om te horen/zien/zeggen?

Er loopt trouwens een winactie! Neem zeker even een kijkje en doe mee!

3 thoughts on “Woord van de Week #14: Normaliter

Reageer

