Genootschap Onze Taal + Win!

winactiepindakaaas

Recentelijk ben ik lid geworden van Genootschap Onze Taal. Wellicht zal dit je niet verbazen, als lezer van mijn taalgerichte blog, misschien verbaast het je ook juist wél, omdat ik het niet eerder heb gedaan.

Enfin, ik hoor nu officieel bij de echte taalfanatici. Omdat ik zo enthousiast ben over de huidige ontwikkelingen, wil ik jullie graag wat meer vertellen over het Genootschap Onze Taal. Na het informatieve gedeelte volgt er een winactie! Het genootschap heeft een erg leuk boekje beschikbaar gesteld voor één van mijn lezers. Lees gauw verder!

Wie, wat, waar?

Het Genootschap Onze Taal is een vereniging voor taalliefhebbers. Vanuit dit Genootschap wordt het unieke tijdschrift ‘Onze Taal’ uitgegeven, waarin wordt geschreven over alle aspecten van taal: artikelen over goed en fout taalgebruik, leesbaar schrijven, spreken en presenteren, taal en computer, argumentatie, woordenboeken, nieuwe woorden, etymologie, spelling, jongerentaal, en meer komen aan de orde. Een waanzinnig leuk tijdschrift, als je het mij vraagt. Het biedt kennis en leuke informatie over taal op een manier die voor veel mensen leuk en behapbaar is! Jullie begrijpen, ik ben fan.

onzetaal

De Taaladviesdienst is ook onderdeel van dit genootschap. Daarnaast beschikt Onze Taal ook nog over gratis nieuwsbrieven. Een ervan, genaamd ‘Taalpost’ gaat logischerwijs over taal, met nieuws, tips en oproepen [klik]. De ander, ‘Woordpost’, betreft twee maal per week een mail waarin een moeilijk of ongebruikelijk woord wordt verklaard in actuele context [klik]. Vooral van ‘Woordpost’ ben ik vervent fan. Je zou mijn stralende smoel eens moeten zien wanneer ik het lees!

Welnu, dit was het informatieve gedeelte. Nu komt het interactieve gedeelte:

De winactie!

Ik heb bij Onze Taal een actie-lidmaatschap afgesloten. Wat dit in de praktijk inhoudt is dat ik bij het eerste nummer van Onze Taal een extra boekje ontvang: ‘Waar komt pindakaas vandaan?’. Wat Onze Taal zelf zegt over dit boekje:

Wat heeft ladderzat met een ladder te maken? Waarom heet een verdieping niet een ‘verhoging’? Heeft er ooit een Aagje bestaan die heel nieuwsgierig was? Wie was dat dan? En waar zitten je ‘lurven’? Deze en 96 andere vragen worden beantwoord in het boekje Waar komt pindakaas vandaan? Het is gemaakt door het Instituut voor Nederlandse Lexicologie (INL) en het Genootschap Onze Taal. Ze bundelen hierin hun grote kennis op het gebied van woorden – én vooral ook hun ervaring in het helder en toegankelijk presenteren daarvan. Nu al tweede druk!

Toen ik dit wist, trok ik de stoute schoenen aan en legde ik via de mail het idee voor om nóg zo’n boekje te verloten onder de lezers van mijn blog, jullie dus! Ik sprong werkelijk een gat in de lucht toen bleek dat ze hier graag aan mee wilden werken. De rest is geschiedenis.

Wil jij dit leuke boekje winnen? Doe mee!pindakaas2
Weet je niet zeker of je dit boekje wilt winnen? [Klik] voor een voorproefje!

Wat wil ik graag dat je doet?
– Geef in de reacties hier beneden aan dat je mee wilt doen.
– Vind mijn Facebookpagina leuk.

Dat is het! Ik heb het boekje zelf al uitvoerig bekeken en ik kan het écht aanraden! Hartstikke leuk als jij je inderdaad afvraagt waarom een slavink zo heet zoals ‘ie heet, of wanneer je gewoon met dolle feitjes wilt kunnen strooien om slim uit de hoek te komen ;)

De winactie loopt tot en met 13 juni 2014.

13 thoughts on “Genootschap Onze Taal + Win!

  1. Aaaah wat een leuk boekje!! Dat zijn precies de vragen waar ik altijd al het antwoord op heb willen weten! Dus ja, ik wil graag meedoen, en ik ga je facebookpagina opzoeken :-)

  2. Die foto maakt me erg nieuwsgierig, wat moet ik me voorstellen bij The Beatles en het Nederlands? Maar ik doe graag mee met de winactie, ik ben dol op zulke feitjes! En die like op facebook verdien je dubbel en dwars :)

  3. Superleuk, ik doe mee! Kennissen van ons hebben dit op de WC liggen (ja, echt, haha) en dan kijk ik er altijd eventjes in. Er staan echt zulke grappige feitjes in, lijkt me enorm leuk om zelf te hebben! Ben altijd al geïnteresseerd in taal geweest, maar helemaal nu mijn profielwerkstuk erover ging.

  4. Ik doe mee! Hou van dit soort boekjes, en ik hou nog meer van met nutteloze feitjes strooien op de meest willekeurige momenten!

Reageer

