Blog-tips

Mijn blog bestaat al bijna vier jaar. In die tijd ben ik verschillend actief geweest wat betreft het plaatsen van blogberichten, maar onderhand heb ik een aardig clubje van vaste bezoekers en komen er vaak genoeg mensen gewoon even een kijkje nemen. Ik heb geen nationaal bekende blog, ik ben geen goeroe op dit gebied, maar ik ben wel heel blij met hoe ik met mijn blog bezig ben en wat ik ervoor terug krijg!

Vandaag deel ik blogtips vanuit mijn eigen ervaring. Benieuwd? Lees verder!

bloggen

Thema

Kies het thema van je blog zorgvuldig en zorg daarbij dat je uitgaat van je eigen interessen. Richt je in eerste instantie niet op wat anderen leuk zouden kunnen vinden, maar op wat jijzelf leuk vindt!
Er zijn enorm veel blogs die gaan over beauty, fashion and lifestyle, en daar is natuurlijk niets mis mee. Het is echter wel iets om over na te denken: wil je schrijven over dat waar al over geschreven wordt, of sla je een geheel eigen weg in en ga je het hebben over jouw eigen ding? Onderscheid jezelf!
In mijn geval is het hoofdthema van mijn blog overduidelijk taal. Omdat bij dit onderwerp echt mijn passie ligt weet ik ook altijd wel iets om over te schrijven. Het mag dan een onderwerp zijn dat niet vreselijk veel mensen interesseert, maar het interesseert mij en dat is het belangrijkste. Bovendien: uiteindelijk bereik je toch wel de mensen die het leuk vinden. Geduld is een schone zaak…

Regelmaat

Je blog regelmatig bijhouden zorgt voor meer plezier voor jezelf (ervan uitgaande dat je voor je plezier blogt) én voor je lezers. Uit eigen ervaring durf ik te zeggen dat als ik weet dat op een bepaalde blog elke dag of eens in de twee dagen iets nieuws online komt, dat ik eerder terugkom dan wanneer dit zeer onduidelijk en/of onregelmatig is.
Voor mezelf heb ik daarom begin dit jaar het ‘Woord van de Week’ in het leven geroepen.
Op die manier raakte ik in een positieve spiraal waardoor al gauw de tweede vaste rubriek ontstond: het ‘Dingetje op Dinsdag’. Weer even later kwam er ook vaker op donderdag een stuk online. Op die manier kunnen de bezoekers van mijn blog er (min of meer) vanuit gaan dat er in het weekend, op dinsdag en op donderdag iets nieuws te lezen valt. Wanneer je dan tussendoor iets plaatst, is dat eigenlijk een extraatje, en daar heeft niemand natuurlijk last van!

Vormgeving

Het volgende onderdeel waar je je zorgen over kunt maken is hoe je blog eruit ziet. Wanneer je een layout kiest, denk dan na over hoe jouw blogposts er doorgaans uit zien. Bestaan ze voornamelijk uit foto’s? Dan kies je een thema waarin dat goed naar voren komt. Schrijf je vooral veel, maar zonder veel afbeeldingen? Kies voor een leesbare layout. Ook slim om op te letten: hoe breed is het gebied waar de tekst staat? Te breed is niet prettig, te smal evenmin.
Ikzelf koos voor de huidige layout omdat ik op zoek was naar iets wat niet te druk was, maar wel vrolijk. De subtiele kleurtjes die erin voorkomen passen bij mijn voorliefde voor alles wat gekleurd is. Verder heb ik er met het kiezen van een foto rekening gehouden met de kleurstelling. Je ziet, het rood van mijn jas komt min of meer overeen met het rood dat terugkomt in mijn blog. Zo lijkt het een geheel. Vind ik dan.

bloggen2

Richt je niet op succes

We kennen allemaal denk ik wel de blogs van mensen die van hun schrijverij kunnen leven. Natuurlijk is het leuk om met je hobby je geld te verdienen, maar het moet niet de voornaamste reden zijn dat je een blog begint. Zoals ik ook al noemde bij Thema: richt je in eerste instantie niet op wat anderen willen lezen, maar op wat jij zelf wilt schrijven. Immers, als je schrijft over jouw passie, ben je daar automatisch beter in dan wanneer je gaat schrijven over – in mijn geval bijvoorbeeld – wiskunde.
Daarbij is het merkbaar wanneer je begaan bent met het onderwerp waar je over schrijft, en als dat het geval is, zal je tekst meer aanspreken. Uiteindelijk groeit je blog daarmee uit tot een bolwerk van dat wat jij leuk vindt! Als je blog zich qua onderwerp dan onderscheidt van de rest en veel bezoekers van een bepaalde doelgroep trekt, heb je des te meer kans dat bedrijven uit een bijpassende branche je interessant vinden. Laat je echter niet van de wijs brengen door je statistieken. Schrijf gewoon lekker door en zie waar het schip strandt.
Ikzelf ben tot noch toe nooit benaderd door bedrijven. Ik schrijf wel over producten, maar dat doe ik geheel uit mezelf en omdat ik dat leuk vind.

Je persoonlijkheid

Nog iets waar je gebruik van kunt maken als je een interessante blog wilt maken, is je persoonlijke toevoeging aan je blogposts en layout. Niet alleen omdat jouw blog jouw blog is en je ermee kan doen wat je wilt, maar ook omdat het voor lezers belangrijk is om zich te kunnen identificeren met de persoon achter de blog.
Je persoonlijkheid kan allereerst zichtbaar worden in je schrijfstijl, maar daarnaast is een foto in je sidebar een goede manier om je gezicht te laten zien. Kies een foto uit waarop jij het voordeligst naar voren komt.
Verder kun je ook in de afbeeldingen die je op je blog plaatst gemakkelijk een persoonlijk tintje toevoegen. Maak mooie foto’s van dat waar je over schrijft, of illustreer zelf wat in de rondte.
Hoe ik dit op mijn eigen blog doe is door middel van zelfgetekende afbeeldingen, zoals bij het Woord van de Week of de header van mijn site. Ik weet dat er mensen zijn die dit niet mooi, strak of professioneel vinden, maar nogmaals: het is mijn blog en ik doe wat ik ermee wil doen. Hij is momenteel precies zoals ik het wil hebben, dus is het goed.
Verder: reageer zo nu en dan op de reacties die je krijgt. Het hoeft niet op allemaal, maar het is goed om te laten merken dat je nog leeft, zeg maar. Zo heeft de lezer ook het gevoel dat hij of zij iemand bereikt!

bloggen3

Kortom, mijn grootste punt is eigenlijk dat je blog echt eigen is en niet de zoveelste over hetzelfde onderwerp en met dezelfde manier van aanpak. Om te zorgen dat bezoekers terugkomen is het van belang om met enige regelmaat stukken te publiceren. Kies een leuk thema dat goed te lezen is en ga lekker je eigen gang.

Wat is jouw ultieme tip voor een leuke blog?

17 thoughts on “Blog-tips

  1. Zo mee eens! Vooral de persoonlijkheid van de blogger is vaak de reden dat ik op een blog blijf hangen, plus leuke onderwerpen natuurlijk. Een mooie layout is een must voor mij, anders haak ik meteen al af!

  2. Super handig al die tips, dat 1 thema kiezen blijft bij mij nog wel een kritiekpuntje, aangezien ik eigenlijk over alles wil gaan bloggen, haha. Wat ik tot nu toe heb geleerd is om te bloggen in de taal die je het best kan en aandacht te besteden aan wat je schrijft. Als je langer de tijd neemt om een artikel te schrijven, dan ziet het er netter uit dan dat je snel een artikel schrijft in 5 minuten (of je moet natuurlijk een talent zijn in schrijven).

    • Een duidelijk thema is natuurlijk niet strikt noodzakelijk. Een vaste rubriek kan al heel veel vorm geven aan je blog! Dat kan in jouw geval iets zijn als eens per week een fotomoment van iets dat je hebt gedaan of iets dat je is opgevallen die week. Of, als je het op de humoristische toer wilt doen een rubriek over ‘dingen die ik de afgelopen week verkeerd heb aangepakt’ of iets dergelijks. Ik noem maar een zijstraat :p

  3. Duidelijke tips! Zelf post ik op maandag, woensdag en vrijdag iets en in het weekend lever ik iets in voor een andere site. Dat is niet alleen fijn voor de lezer, maar ook voor mij. Door structuur stel je niet zo snel uit.

    • Haha, dan kan ik gewoon tegen de lezers zeggen ‘nee, ik plaats alleen wat op dinsdag, donderdag en in het weekend, maar op maandag, woensdag en vrijdag kun je bij Chantal terecht.’ Hihi!

  4. Ik ben meestal heel kritisch naar blogtips, omdat ik vind dat je moet bloggen zoals je dat zelf wilt. Maar in jouw tips kan ik me wel vinden, omdat je geen standaard ‘voorschrijft’, maar juist die persoonlijke ruimte openlaat. Wel grappig, want sommige dingen ervaar ik echt anders. Zo vind ik regelmatig bloggen niet nodig. Als ik een blog interessant vind, dan ga ik het volgen, en dan zie ik het wel als er iets nieuws komt. Wel merk ik dat ik vaak niet meer alle blogs lees als er meerdere per dag op een blog verschijnen. Dan wordt het me wat te veel. Zelf blog ik alleen als ik inspiratie heb, maar de laatste maanden is dat vaak toch wel ongeveer eens per drie dagen. En ik heb ook geen vast thema, maar blog gewoon over alles wat ik leuk en interessant vind. De lezer mag zelf bepalen wat hij/zij daarvan leest.. :-)

  5. Wat een handige tips :) Ik ben het volkomen met je eens betreft waarom je zou gaan bloggen! Ik blog, omdat ik het leuk vind. Als zou niemand het lezen, zou het niet heel erg zijn, ik kan zelf superblij worden hoe mooi de blogpost uiteindelijk is geworden :D Ik volg je ;-)

  6. Pingback: Ik ben eruit. | Klein, Fijn en Karlijn

Reageer

