Woord van de Week #13: Enigszins

Woord van de Week

Het aanbod van leuke, mooie of fijne woorden is werkelijk eindeloos! Zoals ik elke week doe, stel ik er vandaag weer eentje aan jullie ten toon. Het gaat deze week om een woord dat ik leuk vind om meerdere redenen. Die redenen vertel ik jullie straks, eerst introduceer ik natuurlijk het Woord:

enigszins

(netjes hè?)

enigs·zins (bijwoord)
een beetjeenigermate

Zoals aan de impressie-tekening al te zien is, vind ik het woord ‘enigszins’ een vrij subtiel woord. Vandaar deze ietwat saaie tekening, hoewel je het natuurlijk ook kunt zien als een simplistisch literair kunstwerk. Het leven is wat je ervan maakt, immers.

Het woord ‘enigszins’ doet bij mij van alles kriebelen. Allereerst de uitspraak: In ‘enigszins’ zie je de spannende lettercombinatie gsz. Woorden met exact deze lettervolgorde zijn buitengewoon schaars: ik ben hier op onderzoek uitgegaan en kwam er achter dat slechts twee andere woorden bij de gsz-club horen. Deze woorden luiden ‘drugszaak’ en ‘langszij’. Echter, deze woorden zijn lang niet zo leuk als ‘enigszins’, omdat de klank anders wordt uitgesproken. Ofwel als een Engelse ‘g’, of als de ‘ng’-klank. Alleen in het woord ‘enigszins’ krijg je dus de kans om de ‘g’, de ‘s’ en de ‘z’ legaal achter elkaar uit te spreken.
Ik zou zeggen: grijp je kans.

Naast het feit dat ‘enigszins’ klaarblijkelijk de enige in zijn soort is, heeft het woord in kwestie ook een aangenaam effect op de uitgesproken zin. Kijk maar naar het verschil:

  • Na de woede-uitbarsting van de leraar bleef de klas een beetje verbouwereerd achter.
  • Na de woede-uitbarsting van de leraar bleef de klas enigszins verbouwereerd achter.

Op een of andere manier komt de tweede zin mij qua sfeer anders voor dan de eerste, terwijl het qua betekenis nauwelijks verschilt. Volgens mij zit het ‘m vooral aan de intonatie die ik in mijn hoofd aan de zinnen toevoeg, maar ‘enigszins verbouwereerd’ klinkt zo lekker als een understatement, terwijl ‘een beetje verbouwereerd’ maar zo gewoontjes ‘een beetje verbouwereerd’ is.

Dat was het weer voor deze week! Volgende week weer een ander woord. Voor nu:

Maak een zo leuk mogelijke zin met het woord ‘enigszins’, of laat een reactie achter met een woord waar jij van houdt! (Allebei mag ook)

Tot volgende week!

6 thoughts on “Woord van de Week #13: Enigszins

Reageer

