Mijn favoriete kinder- en jeugdboeken

Al mijn hele leven lang ben ik dol op verhalen. Vroeger werden ze mij voorgelezen, maar toen ik op den duur zelf leerde lezen las ik ze zelf; dit laatste is nu nog steeds het geval. Hoewel ik tegenwoordig natuurlijk andere dingen lees dan vroeger, vind ik kinder- en jeugdboeken nog altijd fantastisch en de schrijvers ervan bewonder ik ook enorm. Uit ervaring weet ik dat het schrijven van een kinderboek absoluut niet makkelijker is dan het schrijven van een roman voor volwassenen.

Graag laat ik jullie vandaag zien welke kinder- en jeugdboeken mij nog altijd zijn bijgebleven. Ik noem er vijf, zorgvuldig geselecteerd uit mijn grote collectie. Let op: dit is geen top 5, maar eigenlijk gewoon een lijstje. De volgorde geeft dus geen voorkeur weer.

kinder-jeugdboek

Robin en Opa Sjoerd Kuyper

Robin en opaDe serie ‘Robin en …’ van Sjoerd Kuyper is er één waar ik samen met mijn moeder veel lol van heb gehad. Deze verhalen las ze mij regelmatig voor voordat ik ging slapen en hebben me een hoop fijne dromen bezorgd (dat denk ik, althans). Sjoerd Kuyper beschikt over een leuk soort humor die onschuldig is en zowel leuk is voor kinderen als volwassenen. Dit boekje, ‘Robin en Opa’ gaat over de relatie die het jongetje Robin met zijn opa heeft, een man met allerlei stoere verhalen. In de serie vind je verder nog ‘Robin en Knor’ (Knor is zijn knuffelvarken), ‘Robin en God’, ‘Robin en Suze’ en ‘Robin is verliefd’. Volgens mij ken ik ze allemaal, en allemaal vind ik ze even heerlijk!

3 Meiden & de Liefde Jaclyn Moriarty3meiden&liefde

Het boek ‘3 Meiden & de Liefde’ is een grote uitzondering voor mij: doorgaans lees ik niet graag vertaalde boeken, laat staan een chicklit. Dit is de enige chicklit die ik ooit gelezen heb, maar wel direct een die me geweldig bevallen is. Er zit zo veel humor in dit boek! Het verhaal gaat over drie meiden die vanuit hun school meedoen aan het Penvriendenproject van hun leraar Engels, waarbij ze briefwisselingen moeten hebben met leerlingen van een andere scholengemeenschap. En niet zomaar een, nee: hun aartsvijanden. Ze worden nota bene gekoppeld aan drie jongens. Veel erger kan het natuurlijk niet. Dit boek zit vol humor en is niet al te voorspelbaar. Ik heb hem al helemaal krom gelezen! De hilariteit is groot.

Soldaten Huilen Niet Rindert Kromhoutsoldaten

Zowaar! Het boek ‘Soldaten Huilen Niet’ staat er tussen. Hierover schreef ik al eerder een verslag, nog iedere dag een grote publiekstrekker. Dit boek van Rindert Kromhout is me altijd bijgebleven; vanaf het moment dat ik het kocht tot het moment dat ik hier zit te typen (en daarna vast ook nog wel). Het is eerlijk waar het allermooiste boek dat ik ooit heb gelezen. Het is een boek dat naar mijn mening geschikt is voor middelbare scholieren en iedereen die ouder is. Het is echt prachtig. Voor meer informatie verwijs ik jullie graag door naar het reeds geplaatste verslag.

De brief voor de koning Tonke Dragtbriefvkoning

‘De brief voor de koning’ is een boek dat voor velen van jullie niet vreemd zal zijn. Dit is een van de boeken die ik al op relatief jonge leeftijd las en nog steeds eindeloos kan lezen. Het spannende avontuur van Tiuri op weg naar de koning kan me blijven boeien; dat het boek in 2004 is bekroond met de Griffel der Griffels verbaast me dan ook niets. Het vervolg op dit verhaal, ‘Geheimen van het Wilde Woud’ is ook erg goed. Toen ik het de eerste keer erbij pakte kon het me niet echt grijpen, maar de tweede keer zeker wel. Ik zou echter dit eerste deel het meest aanraden: wat een prachtboek!

Mathilda Roald Dahlmathilda

‘Mathilda’ is hoogstwaarschijnlijk ook niet bijster onbekend onder jullie. Een klassieker! Het meisje met de bijzondere gaven die maar niet begrepen wordt door haar omgeving; volgens mij kan bijna iedereen zich wel met haar identificeren op bepaalde momenten in het leven. Een heerlijk boek om zowel voorgelezen te krijgen als zelf te lezen. De film kijken mag natuurlijk ook, al ben ik er meestal voor om allereerst het boek te lezen. Zo prikkel je je eigen fantasie tenminste nog een beetje… ;) ‘Mathilda’ is ook zo’n boek dat werkelijk onvergetelijk is en de tekeningen in het boek zijn ook heel leuk.

Nou ben ik benieuwd:
Wat zijn kinder- of jeugdboeken die jullie zijn bijgebleven?

 

10 thoughts on “Mijn favoriete kinder- en jeugdboeken

  1. Het boek “Een brief voor de koning” is ook mijn favoriete boek. Ik kan me nog herinneren dat ik het boek mee had genomen op mijn vakantie naar Engeland in 2007, en het in een stuk heb uitgelezen. Daarnaast vond ik “de aardbeiplukker” van Monika Feth ook erg leuk en de boekenserie Dolfje Weerwolfje van Paul van Loon.

  2. Mathilda was heel leuk ja! Eén van mijn favoriete kinderboeken is toch wel Joris en de Geheimzinnige Toverdrank, ook van Roald Dahl toevallig! Dat boek zal me altijd bijblijven,

  3. Roald Dahl was leuk! Maar mijn favoriet was Joris de Dichter. Weet zo niet wie het heeft geschreven. Verder sontden Wipneus en Pim, Carry Slee en Jacques Vriens op mijn boekenplank.

  4. Ik heb recentelijk een boek uit mijn jeugd teruggevonden, ergens achter in de boekenkast van mijn moeder: ‘s Nachts zijn alle katten grijs, van Kate Andrew. Ben het aan het herlezen en geniet zo mogelijk nog meer dan de eerste keer.
    Uitstekend lijstje met boeken, overigens!

Reageer

