Woord van de Week #12: Snugger

Woord van de Week

Ik weet niet of jullie voor kunnen stellen hoe leuk ik het vind om deze woorden weer in een nog te vullen tekstvak te zien staan! Ondanks dat ik in mijn examenperiode nog wel een beetje geblogd heb, miste ik het Woord van de Week toch wel als een soort rots in de branding. Immers, deze rubriek was in het leven geroepen om mijn blog te doen herleven. Gelukkig sta ik nu weer helemaal paraat om de traditie voort te zetten. Bij deze: het twaalfde Woord van de Week!

bobino (1)

snug·ger (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord; vergrotende trap: snuggerder, overtreffende trap: snuggerst)
slim: (m.n. ontkennend) hij is niet al te snugger

Ik breng maar direct een wilde examenanekdote te berde, waarbij dit berichtje onontbeerlijk is:examen briefje

Je begrijpt, dit was het meest snuggere moment uit mijn leven, gekeken naar de afgelopen tijd. Aan de vooravond van mijn eerste examen zette ik mijn wekker om 10:00u, in de veronderstelling dat het examen pas om 13:30u was. Een bijna fatale fout, want bij de toch-even-nakijken-controle bleek dat het examen om 9:00u zou beginnen.

Al met al: niet al te snugger. En hiermee hebben we het welbekende voorbeeld betreffende het Woord van de Week alweer gehad! Ook nog eens gebruikt op de manier die in de definitie expliciet wordt aangeduid: ik citeer: “met name ontkennend”. Keurig, nietwaar? En dan moet het uitgebreid pleidooi nog komen!

(Ik bemerk dat mijn enthousiasme neigt naar milde vorm van hondsdolheid naar aanleiding van het feit dat er eindelijk weer een Woord van de Week is, mijn excuses.)

Wat ik zo leuk vind aan het woord ‘snugger’ is met name het bovengenoemde gebruik van het woord. Het woord heeft iets kneuterigs en het geeft me een vaag gevoel van acceptatie. Dat als je iemand ‘niet al te snugger’ noemt, dat diegene misschien wat onnozel is maar dat dat helemaal niet uitmaakt: het is oké. Het geeft niet. We hebben allemaal onze anti-briljante momenten. We kunnen er niets aan doen. Op andere momenten kunnen we weer bijster snugger uit de hoek komen, maar voor nu hoeft dat even niet. Dikke prima.

Naast dat de sfeer van het woord, om het zo maar te noemen, mij zeer aanspreekt, heb ik ook nog een vraag over dit woord. Namelijk: hoe klinkt dit woord wanneer iemand uit het zachte-g-gebied van Nederland het uitspreekt? Geloof mij, ik kan het accent re-de-lijk nabootsen, en anders dan heb ik daar wel iemand voor, maar bij dit woord heb ik geen idee. Met een harde g vind ik het een erg knus woord, maar misschien is het met een zachte g wel veel wolliger. Laat het me weten, Brabanders en Limburgers! Stuur desnoods een audio-opname. Video mag ook.

Al met al: ‘snugger’ is een knus woord, wat doet denken aan acceptatie en gemoedelijke toestanden. Helemaal leuk!
Voor deze week was het Woord van de Week ‘snugger’. Volgende week staat er uiteraard weer een ander woord op het programma. Tot volgende week!

Wat is jouw favoriete woord? Laat een reactie achter! Wellicht bekroon ik hem eens tot Woord van de Week.

13 thoughts on “Woord van de Week #12: Snugger

  1. Hier iemand uit Maastricht. Als dat niet zuidelerlijk genoeg is ;). Ik heb geen idee hoe het klinkt als ik het zeg. Vast wollig ja ;)

  2. Heerlijk artikel en een leuk woord. Hoewel ik het zelf niet veel gebruik, vind ik het woord ‘desalniettemin’ lekker hoogdravend klinken. Alsof je heel wat bent door dat woordt te gebruiken. Het heeft een hoog ‘kijk mij eens intelligent zijn’ gehalte. Ik houd er van!

  3. Brabo hier :D Snugger klinkt nog vrij schattig in het Brabants haha, maar ik gebruik het zelf nooit. Als iemand niet zo slim bezig is, noem ik dat lekker of blond bezig zijn.

Reageer

