De examens: hoe is het gegaan?

Wel wel, daar ben ik weer! Het is een tijdje (relatief) stil geweest op mijn blog, maar nu ik klaar ben met mijn examens kan ik er weer tegen aan! Jullie zullen begrijpen, ik ben erg vrolijk. Maar hoe is het allemaal gegaan?

Ik begon mijn examens met het vak Kunst Algemeen, in de mediatheek. Een vak waar je eigenlijk niet zoveel voor hoeft te weten, zolang je maar dingen in stromingen kunt plaatsen en goed observeert met wat voor kunst je eigenlijk te maken hebt. Volgens mij heb ik dit examen goed genoeg gemaakt, hoewel het lastig nakijken is achteraf.

De dag erop kwam het vak waar ik totáál niet tegenop zag: Nederlands. Zoals jullie misschien wel hebben zien doorschemeren op mijn blog vind ik Nederlands leuk genoeg om er mijn vervolgstudie in te doen. Nederlands ging goed en de teksten de we moesten verklaren en samenvatten vond ik ook interessant: over ‘de wereld als jury’ en groene keurmerken die niet altijd even betrouwbaar zijn. Dat is ook wel geluk hebben met examens: teksten met onderwerpen die je interessant vindt en die je liggen. Dit vak was wel goed na te kijken, mede door de meerkeuzevragen en een duidelijk correctiemodel. Mijn cijfer ligt waarschijnlijk tussen de 7,5 en 8,5 – mij hoor je niet klagen!

Met twee dagen vrij na Nederlands moest ik er vrijdag echt aan geloven: twee vakken op een dag. Aardrijkskunde werd ’s ochtends getoetst: ik vond het een moeilijk examen, maar na het antwoordmodel bekeken te hebben vermoedde ik dat ik in elk geval voldoende zou blijven staan voor dit vak. Hoera! Het examen Engels bleek erg makkelijk, dat vond de rest van Nederland ook. Ik, met gebrek aan taalgevoel wat betreft Engels, heb zowaar tussen de 8,3 en 9,3 gescoord, al zal de normering aardig strenger worden gemaakt. In elk geval, ik was helemaal wild van blijdschap.

De maandag erop – afgelopen maandag – had ik weer twee examens: geschiedenis en Frans. Voor geschiedenis heb ik het allermeeste geleerd van alle vakken. Of het wat goeds heeft gebracht weet ik niet. Ik vond het examen heel moeilijk en heel lang; ik heb er de volle drie uur gezeten en geloof mij, ik doe het liever niet weer. Geschiedenis heb ik niet echt kunnen nakijken, dat laat ik mooi over aan mijn leraar en de tweede corrector. Over geschiedenis maak ik me het meeste zorgen. 
Gelukkig had ik in de middag Frans en dat is dan weer zo’n vak waar ik goed in ben. Hoera voor taal! Met Frans was ik heel snel klaar en ik vond het leuk om te maken; de teksten spraken me ook bij dit vak aan. Het nakijken bracht goed nieuws: ik scoorde tussen 8,2 en 9,2. Ik was blij, omdat ik gewoon wist dat ik geschiedenis zou moeten kunnen compenseren met de talen. 

Vandaag maakte ik het laatste examen: biologie. Ik vond het spannend omdat het bij mij enorm afhangt van de onderwerpen waar naar gevraagd wordt of ik het goed kan of niet. Het examen viel me best wel tegen, maar ik ging er niet met een heel slecht gevoel weg. Na het nakijken bleek ik tussen de 4,1 en 6,1 te hebben. Stomme grote marge! Ik hoop maar dat het goed is!

Ik vind het reuze spannend. Volgens mij berekeningen, voor zover je die moet vertrouwen, moet het wel goed komen. Maar toch durf ik nog niets met zekerheid te zeggen. Nou, wel iets: Komend weekend komt er weer een Woord van de Week online!

Komende maandag moet ik nog een rekentoets doen, die verder niet meetelt, maar die ik wel gedaan moet hebben. Alleen dat nog en dan wachten op het verlossende woord op 12 juni. 

:)

(mocht je dit niet interessant vinden: ik schrijf dit gewoon om alles van me af te schrijven, niet voor jullie vermaak, haha!)

11 thoughts on “De examens: hoe is het gegaan?

  1. Haha, die laatste alinea! Pietje da ge ‘r zijt. Maar wat fijn dat je cijfers allemaal zo hoog zijn! Oké, bio is dus vrij breed. Maar oké, wie weet valt het mee! En zelfs als je dat niet haalt, mag je het herkansen. Want ook op havo mag je één ding herkansen, toch? Of meer, zelfs? =)

Reageer

