Spelletje: Scotland Yard

Toch weer een blogpost, maar het mag, want vandaag heb ik een samenvatting van geschiedenis gemaakt waar ik buitengewoon trots op ben, dus nu is het tijd voor ontspanning!

_DSC5207

Vandaag schrijf ik over iets totaal anders dan normaal. Ik wil het hebben over het spel Scotland Yard van Ravensburger. Een spel dat ik samen met mijn vriend heb ontdekt en waar ik razend enthousiast over ben!

Hierboven zie je de doos van het spel en de inhoud ervan. Het spel bestaat uit een plattegrond van de stad Londen, tickets voor het openbaar vervoer en vier pionnen: drie detectives en één boef: Mister X. Het spel draait erom dat de detectives Mister X zo snel mogelijk te pakken krijgen door met hun tickets door Londen te reizen. Mister X slaat natuurlijk op de vlucht. Hoe langer het duurt om Mister X te vangen, hoe meer punten hij verdient._DSC5209

Dit zijn de spelers. Links zie je drie gekleurde pionnen: de detectives. Zij beschikken over tickets voor het openbaar vervoer. Wanneer zij zich door Londen willen bewegen, betalen zij hun reis met de tickets, die Mister X punten verschaffen naar waarde van het bedrag dat erop staat: een rit met de taxi kost 1 pond, de bus 2 en de underground 3. De detectives kunnen gespeeld worden door één tot drie personen, wat dit een spelletje maakt dat je met twee tot vier personen kunt spelen.

Mister X reist gratis, je bent een boef of je bent het niet! Hij beschikt echter wel over een speciaal ticket: een black ticket. Meer over het black ticket lees je zo.

Wanneer het spel begint worden de detectives op willekeurige rode haltes geplaatst. Vanuit deze haltes kunnen zij reizen met alle vervoermiddelen. Hun tickets liggen met de zwarte kant boven. Het startpunt van Mister X wordt bepaald door een van de tickets van de detectives om te draaien. Hij moet gaan staan op de halte waarvan het nummer op het ticket staat.

Nu kan de jacht op Mister X beginnen! Mister X mag als eerste een halte reizen. Op de kaart zijn tussen de haltes rode, blauwe of witte lijnen zichtbaar die aangeven met welk vervoermiddel gereisd kan worden. Vanaf een helemaal witte halte kun je alleen maar met de taxi, een halfblauwe halte biedt mogelijkheid om met de taxi of de bus te gaan en een rode halte is een station waar je zowel de taxi, bus en metro kunt pakken._DSC5210

Mister X geeft aan welk vervoermiddel hij neemt en doet zijn zet. Hij hoeft hiervoor geen ticket te betalen. Vervolgens moeten de drie detectives worden verzet; geen een van hen mag blijven op de plek waar hij is. De detectives moeten tickets betalen om te reizen. Op deze manier wordt Mister X achtervolgd door de detectives, terwijl hij punten ontvangt voor hun gebruikte tickets. Mister X heeft echter zijn black ticket, die hem de mogelijkheid geeft om een beurt onder te duiken: hij schrijft dan op een papiertje de halte waar hij nu op staat en de halte waar hij heen gaat in de volgende beurt. Dan haalt hij zijn pion van het bord en moeten de detectives dus hun zetten doen zonder te weten waar Mister X eigenlijk naartoe is gegaan! (Het black ticket gebruiken kost Mister X drie punten) Een spel is afgelopen wanneer Mister X is gepakt, en de winnaar wordt bekend nadat iedereen eenmaal Mister X is geweest. Wie de meeste punten heeft behaald, wint!

_DSC5211

Scotland Yard is een waanzinnig leuk spel waarin tactiek en vooruitdenken erg belangrijk zijn. Ik vind het zelfs zo leuk dat ik er een stukje over wilde schrijven op mijn blog. Wat ik enorm leuk vind is het feit dat je echt tactisch kunt spelen en dat het niet zoveel op geluk aankomt. Hierdoor bepaal je zelf hoe het spel verloopt. Ook vind ik het heel erg leuk dat het een klein spelletje is. Het speelbord bestaat uit vier puzzelstukken. Er is ook een grotere variant van het spel, maar juist het feit dat het zo compact is vind ik leuk; mijn vriend en ik hebben het tijdens een weekje vakantie een avond lang gespeeld op een tafeltje in een café. Ideaal!

Ook heel leuk: de plattegrond van Londen is heel compleet! Allerlei hotspots van de Engelse hoofdstad zijn getekend en aangegeven. Zo zie je de Londen Eye, Westminister Cathedral, de Tower Bridge en al dat soort dingen meer.

Scotland Yard is een echte aanrader!

Deze kleine variant kost €11,99, de grote kost €39,99.

Foto’s: Tobias Putman

6 thoughts on “Spelletje: Scotland Yard

  1. Ik heb dit spel al een paar keer gezien en in handen gehad, maar wij konden ons er zo weinig bij voorstellen. Nu ik dit zo lees ben ik helemaal enthousiast! Lijkt mij een erg leuk spel! Misschien toch maar eens op gaan halen… :)

Reageer

