Woord van de Week #10

baalonGroot feest! Vandaag hebben we met zijn alleen een klein jubileum te vieren: het tiende Woord van de Week is verschenen!
Voor mij is dit ook een kleine persoonlijke overwinning. Stiekem had het me ergens niet verbaasd als ik het niet vol had gehouden.

MAAR dat heb ik wel, dus hebben we wat te vieren! Hang slingers op, trakteer jezelf op taart, strooi met confetti en doe een dansje!

Het Woord van deze Week luidt:

_DSC3442


Daar gaat de feestvreugde, dat snap ik wel. Ik zie jullie allemaal al zitten met jullie sippe gezichten onder een feesthoedje, bedolven onder confetti. Troost je maar met de taart. Dan gaan we gauw verder met de orde van de dag!

be·da·ren (bedaarde, heeft, is bedaard)
tot kalmte komen
tot kalmte brengen
Graag wil ik aan deze definitie nog een uitbreiding toevoegen uit De Alfabetweter:
bedaarzucht, (o.) g.mv., ziekelijke neiging zichzelf of anderen tot bedaren te brengen.

Het woord ‘bedaren’, en dan met name de gebiedende wijs van dit woord: ‘bedaar’, is  de laatste tijd een veelgebruikte term bij mij thuis.

Ik vermoed dat de meesten van ons dingen roepen als ‘doe nou eens even rustig!’ of ‘tel even tot tien’ en dat soort ellenlange zinnen om een ander tot rust te laten komen. Een kreet als ‘bedaar’ of, wat ik ook leuk vind, ‘kalmeer’ kost veel minder tijd en bereikt hetzelfde effect. Onder het motto ‘tijd is geld’ (waar ik totaal niet achter sta, overigens), bespaart het gebruik van ‘bedaar’ je dus een hoop ellende.

  1. Persoon 1: ‘AAAH! De wereld vergaat en ik weet niet wat ik moet doen!’
    Persoon 2: ‘Doe nou eens even rustig!’
  2. Persoon 1: ‘AAAH! De wereld vergaat en ik weet niet wat ik moet doen!’
    Persoon 2: ‘BEDAAR.’

Los van het feit dat het gebruik van capslock de indrukwekkendheid van de kreet ‘bedaar’ aanzienlijk groter maakt, is het ook veel gemakkelijker om maar een woord te hoeven uitspreken, in plaats van vijf.
Zeg nou zelf: je komt veel daadkrachtiger over wanneer je je doel weet te bereiken met maar weinig woorden dan op het moment dat je omwille van subtiliteiten om de hete brei heen praat met veel te veel woorden die de bedoeling van je boodschap eigenlijk totaal voorbijgaan. Dus.

Voortaan zeggen wij ‘bedaar’.
Om je uitspraak nog meer kracht bij te zetten zou je ook nog twee handen kalm in de richting van de te bedaren persoon kunnen steken. Maak een duidelijk bedaar-gebaar. Daar heeft de persoon waar je je goede bedoelingen op richt het meeste aan.

Dus, wat doen jullie de volgende keer wanneer jullie iemand zien die in een staat van totale krankzinnigheid verkeert? Je bedaart eerst zelf, houdt dat vast, brengt rustig je beide handen naar voren en zegt uiterst kalm: ‘Bedaar’.

Succes gegarandeerd.

Dit was het tiende Woord van de Week! Tot de volgende keer.

3 thoughts on “Woord van de Week #10

  1. Hahaha! De tiende alweer? Wauw, congrats! Wat goed van je. En ik zit hier weer te grijnzen om de… haar schoolse manier waarop je dit alles vertelt. Vooral die toevoeging van de Alfabetweter is mooi. Net als dat van die Capslock, ghèhè!

Reageer

