Woord van de Week #9

Woord van de Week

Allereerst mijn welgemeende excuses voor het feit dat er vorige week geen Woord van de Week is verschenen. Waarom? Wegens omstandigheden (ik heb er zelf ook een hekel aan als dat wordt gezegd, dus ik voel met jullie mee).

Desalniettemin is er deze week wél een Woord van de Week en natuurlijk niet zomaar eentje. Ik heb er nota bene twee weken over na kunnen denken! Ik begrijp dat jullie nu extra hoge verwachtingen hebben en zal deze, met zweet op verscheidene plaatsen, waar proberen te maken. Daar gaan we.

Ik presenteer met gepaste trots:

P1050112

gin·der (bijwoord)
op die plaats

Zoals je ziet: het woord ginder is niet moeilijk. Met slechts één betekenis (volgens vandale.nl dan) zou het geen probleem moeten zijn om dit woord in het dagelijks leven toe te passen. Ik vind dan ook dat ik dit van jullie kan verwachten.
Voor de mensen die mij in het echt wel eens tegenkomen, roep eens in mijn aanwezigheid ‘GINDER!’ en je kunt een high five verwachten! Wie wil dat nu niet!

Wat is er nu zo leuk aan een woord als ‘ginder’? Wel, dat zal ik je eens haarfijn uitleggen. ‘Ginder’ is de perfecte vervanging van het woord ‘daar’. Het is een wat uitgebreider woord en klinkt veel interessanter dan ‘daar’. Dat interessante aspect zie je vaker terug in de Woorden van de Week. Door gewoon trouw de Woorden van de Week in je actieve vocabulaire te doen bluf je je werkelijk door het leven heen!

Voel even het verschil:

  1. ‘Waar is het zout?’ ‘Daar!’ ‘Ohja’.
  2. ‘Waar is het zout?’ ‘Ginder!’ ‘Wat, waar?’

Wat je ziet gebeuren is dat je je gesprekspartner in verstandsverbijstering achterlaat. Om de betreffende persoon niet helemaal aan zijn lot over te laten, kun je een ondersteunende wijsvinger op de richting van het zout richten. De daaropvolgende ‘ohja’ zal minder overtuigd klinken dan bij het gebruik van ‘daar’ en de betreffende persoon zal ongetwijfeld een moeilijk gezicht trekken, maar: hij of zij weet nu eindelijk waar het zout is, dus het doel is bereikt.

Wat ook leuk is aan ‘ginder’ is dat het veel verder weg klinkt dan ‘daar’. Hieronder een filmpje dat dit ginder-gevoel goed weet weer te geven. Het is een stukje uit de voorstelling ‘Dedication’ van mijn favoriete cabaretier Ronald Goedemondt. Voor het ginder-stukje, spoel door naar 6:40!

Dit was het Woord van deze Week! Tot volgende week!

Heb je nog een suggestie? Laat hem achter bij de reacties!

6 thoughts on “Woord van de Week #9

  1. Jemig, ik heb me ziek gelachen om die gast! Kende hem helemaal niet! Dank je wel, Anieke! Ik vermaak me wel vandaag :-) Oh, en wellicht is het woord wellicht een optie? Ik ben dol op dat woord!

  2. Ronald Goedemondt is geniaal! Ik lach nooit als ik alleen ben, maar als ik zijn shows kijk op de bank dan kom ik niet meer bij ;)

Reageer

