Moeilijk is mijn naam

Het zal algemeen bekend zijn dat eenieder die geboren wordt een naam krijgt. Soms alleen een voor- en achternaam, soms ook meerdere namen met mogelijke vernoemingen of andere exotische toevoegingen. Ik heet gewoon Anieke Barth, lekker simpel, vind ik zelf, maar er zijn tachtigmiljoen variaties van uitspraak en schrijven, zo blijkt in de praktijk.

Uitspraak (klemtoon aangegeven met onderstreping)
Anieke (als in Anneke. Ik gruwel ervan)
Anieke (de juiste vorm)
Aniek  (hallo, de e staat er niet voor niets)
Annika (het is ook niet zo dat mijn vriendje Tommy heet, anders kon ik het begrijpen)

Spelling (dit is pas echt interessant)
Annieke, Anike, Annike, Anieque, Anique, Aniecke, Anika, Annika, Anique, Anouk (en het is echt niet dat ik onduidelijk praat of zo)

Mijn achternaam valt op zich nog mee. Het enige moeilijke eraan is dat hij Duits is en dat veel mensen er dus nog nooit van gehoord hebben. Ik moet hem ook altijd spellen, vanwege de ‘h’ op het einde. Om het zekere voor het onzekere te nemen spel ik mijn voornaam ook maar meteen.

En zo is het altijd: aa en ie ee kaa ee, bee aa er tee haa.

schrijfwedstrijdje

Kijkt u eens; in de krant. Terwijl mijn juistgeschreven naam nota bene op het boekje staat. En het boekje is daarbij toch echt getiteld: “De Maankonijntjes”. Met ‘de’ dus…

De vraag aan jullie is nu:

Is mijn naam echt zo moeilijk?

15 thoughts on “Moeilijk is mijn naam

  1. Haha, nee! Jouw naam is niet moeilijk. =) Al moet ik bekennen dat ik ‘m negen van de tien keer met dubbel N schrijf. Máár ik heb het wel door en ik corrigeer het voor ik op Enter druk. DUS! =D En trouwens, dat zelfs je naam verkeerd in de krant staat vindt ik wel héél erg. Dat de naam van je boek verkeerd staat geschreven vind ik minstens even erg. xD

    • Ik vind het tragisch. Daarbij stond er ook eens een interview met mij in de krant, ook over mijn boekje. Een interview met mij, terwijl ik nooit een journalist gesproken heb…

      En DAT was het moment dat ik besloot geen opleiding journalistiek te doen!

  2. Hahaha Anieke leuk verhaal! Lastig. Ik ben gewend aan je naam maar hij is niet erg standaard (leuk toch???). Ik ervaar dit zelf sinds korte tijd met mijn naam. Ik dacht altijd dat Maaike maar op één manier te spellen was, namelijk gewoon zoals het hoort: Maaike. Maar daar zijn dus ook honderdachtenveertig varianten van: Maaike, Maeike, Mayke, Maayke, Maike, Mayke, Maaijke, Maijke. Dus ik zeg altijd maar ‘Maaike met twee a’s en een i’ :(

  3. Nou echt niet, jouw naam stelt niks voor. Moet je Lisanne heten. daar wordt je gek van. want onthouden is ook moeilijk blijkbaar. Verschillende namen van hoe ze mij ooit per ongeluk hebben genoemd: Lusanne, Susanne, Sanne, Lisan, Lisa, Susan, Lisette, lizet, Lizanne, Lizan, en ik weet de rest niet meer. Hoe je mijn naam fout kan schrijven zonder dat de uitspraak volgens hun veranderd…Lizanne, Lyzanne Lyzane,Liesanne, Liessanne, Liessane, Iissane, Lissanne, Liszane, Lisanu, Lyssanne…etc…en ik ken ook meisjes die die spellingen ook daadwerkelijk zo hebben..Ik ben benieuwd wat je er van vind. volgens mij is hun naam gewoonweg fout, toch?

  4. Herkenbaar! Mijn voornaam is nog niet zo erg, daar kan alleen de klemtoon verkeerd worden gelegd maar daar lig ik niet wakker van. Mijn achternaam daarentegen…ik denk dat ik wel 100 versies heb gezien en ik moet het altijd voluit spellen anders gaat het zeker mis.
    Ik heb je trouwens genomineerd voor de Very Inspiring Blogger Award, ik hoop nu wel dat ik je naam goed heb geschreven ;)

  5. Mensen en namen, het is fascinerend. Je zou ook denken dat Alix gewoon als Aliks wordt uitgesproken, maar nee, ik word steevast Alex genoemd. Ik denk altijd, vis spreek je ook niet uit als ves, dus waarom Alix dan als Alex? Of Alieks, of de klemtoom op de lix ipv de a. Axel, Alexandra, het komt allemaal voorbij. Soms echt heeeel irritant haha, hoe moeilijk kunnen 4 letters zijn?

  6. Herkenbaar inderdaad! Ik vind het op zich niet vreemd dat je naam vaak verkeerd gespeld wordt, omdat je geen verschil hoort tussen Annieke, Anieke, Annike en Anike. Hoewel de meest logische spelling wel Anieke is volgens mij! Maar waar ik me zelf altijd aan erger is dat mensen gewoon niet goed luisteren of niet goed lezen. Mijn naam kent ook behoorlijk wat variaties en hoewel ik het altijd duidelijk uitspreek, of gewoon goed gespeld onder een e-mail zet, komt er vaker een a aan het einde te staan dan een e! Alle andere variaties zal ik je maar besparen ;-)

  7. Zo herkenbaar! Mijn naam (Tamarah) schrijven ze altijd zonder -H op het einde, want die variant komt veel vaker voor. Als ik dan zeg ‘Tamarah met H’, moet ik vaak ook uitleggen waar die ‘H’ dan staat – anders schrijven ze Thamara of Tamhara of Tamahra. Maar ben er gemiddeld aan gewend en soms heb ik geen zin om het uit te leggen en ben ik gewoon even ‘Tamara’.

Reageer

