Tip voor Taalfanaten: Waarom een buitenboordmotor eenzaam is

P1050219

Vandaag weer een nieuwe Tip voor Taalfanaten. Na het lezen van ‘De Alfabetweter‘ bedacht ik me dat ik jaren terug ook een vreselijk leuk boek over onze taal heb gelezen: ‘Waarom een buitenboordmotor eenzaam is’ van Joke van Leeuwen. Het boek is verschenen in 2005 en dus al wat ouder. Destijds was het geen hype, maar dat betekent niet dat ik die hype nu in mijn eentje niet kan creëren. Bij deze!

‘Waarom een buitenboordmotor eenzaam is’ is een boek waarin Joke van Leeuwen vertelt over de geschiedenis van taal en de veranderingen die daarin hebben plaatsgevonden. Ze doet dit op een heel speelse wijze: voor zowel kinderen als volwassenen is dit boek echt heel leuk om te lezen. Ze heeft er zelf onwijs leuke illustraties bij gemaakt die de sfeer in het boek goed weten neer te zetten.

Op de achterkant van het boek valt te lezen:
Je zult lezen over ritsen die geen knorken kunnen zijn, over woorden waar je niet op kunt rijmen en over grote honden die niet door een beugel raken. En aan het eind vind je een paar goocheltrucs uit het Nederlandse woordencircus. Kom dat zien! (en lezen)

Dit geeft aardig weer wat je in dit boek zult vinden: algemene taalgeschiedenis, ontstaanswijzen van bepaalde woorden, hoe een uitdrukking of spreekwoord tot stand kon komen, welke naam waar vandaan komt en een boel woordspelingen en -grapjes. Daarnaast nog een boel over symbolen, spelling, grammatica en eigenlijk alles wat je als taalfanaat leuk vindt. Dit alles op uiterst humoristische wijze, met leuke verhaaltjes, bijpassende tekeningen, wel échte informatie en dat vind ik dan ook de kracht van dit boek: zoals ik al zei, geschikt voor zowel kinderen als volwassenen.

‘Waarom een buitenboordmotor eenzaam is’ is echt een pareltje in mijn boekenkast (figuurlijk dan, ik zou voor geen goud een parel in mijn boekenkast willen hebben, aangezien ik al begin te gillen als ik een dergelijk voorwerp zie). Dit boek, geschreven door Joke van Leeuwen en tot boek gemaakt door Stichting Ons Erfdeel met steun van de Nederlandse Taalunie is echt geweldig leuk. Dit is echt vrolijk leren! :)

Het boek is volgens mij wel lastig te krijgen: als je het wilt lezen, zou ik inzetten op een tweedehands exemplaar. Het is echt een zoektocht waard!
ISBN 90 75862 70 9

P1050224

4 thoughts on “Tip voor Taalfanaten: Waarom een buitenboordmotor eenzaam is

  1. Woa, leuk weer zo’n stukje! Ik zou denk ik alleen dit boek minder snel lezen, omdat het over geschiedenis gaat. Maar ach, ik moet misschien ook eens niet zo koppig doen! Anyhow, ik ben wél meteen gaan kijken of het inderdaad moeilijk vindbaar is. En op Bol.com kom ik uit op: “Waarom Een Buitenboordmotor Eenzaam Is En Waarom Je Jansen Heet Als Je Jansen Heet En Waarom Eieren Vroeger Geen Eieren Waren En Waarom We Geen Zeventigduizend Letters Hebben En Nog Veel Meer Over De Taal Die Je Nu Leest”. Seems pretty much legit!

      • Haha, ik dacht dat het een bundel was of zo! Maar er staat ook niet bij hoe het boek eruit ziet op Bol. Weet je nog niet wat je koopt. Maar op Google is het ook niet makkelijk te vinden. =P

Reageer

