Tip voor Taalfanaten: De Alfabetweter

P1050208

Afgelopen twee dagen heb ik regelmatig onder tafel gelegen van het lachen. Ik kocht namelijk het boekje ‘De Alfabetweter’ van Ronald Snijders en Fedor van Eldijk. Nu was dit nog niet zo grappig, maar ik ging het lezen (oh echt waar? ja ja) en toen kon ik weinig anders.

Op de flaptekst van ‘De Alfabetweter’ staat vermeld dat het boekje een bijzonder woordenboek is met 1000 nieuwe woorden en 1000 nieuwe betekenissen. Betekenissen waarvan u het praktisch nut nog niet eerder had vermoed en wellicht na lezing nog steeds niet. Dat klinkt veelbelovend voor een taalfanaat als ik die houdt van onbenulligheden!

Hoe je dit voor je moet zien? Wel, het boekje ziet er eigenlijk net zo uit als een regulier woordenboek, de woorden keurig gerangschikt zoals we het gewend zijn. Op zich niet woest intrigerend, totdat je daadwerkelijk naar de woorden gaat kijken. Dan gaat er een wereld voor je open en kun je – als je het aan mij vraagt – preventief op de grond gaan liggen, je komt er waarschijnlijk toch wel terecht.

Een greep uit Aniekes favoriete Alfabetweterwoorden

  • aanrijdtitel, (m.) -s,bij aanrijdingen gebezigde aanspreekvorm. Bijv.: oetlul of kenkerteef
  • autopad, (o.) -den, zelfkikker.
  • benefietspad, (o.) -en, fietspad waarover men belangeloos fietst richting een goed doel.
  • hydrofoon, (m.) -s, douchekop waar enkel het geluid van water uitkomt. Wordt veel gebruikt door mensen die niet nat willen worden.
  • viltstiftventer, (m.) -s, man die bij gebrek aan potloden zijn viltstift laat zien.

Er zijn natuurlijk nog 995 leuke woorden in het boekje te vinden. Ik vermaak me te pletter – zoals Bert Visscher zou zeggen – met ‘De Alfabetweter’ en ben nog lang niet uitgealfabetweterd. Het is ook heel leuk om te bedenken hoe leuk de schrijvers Ronald Snijders en Fedor van Eldijk het moeten hebben gehad tijdens het schrijven van dit boek.

Ik zou dit boek aanraden aan iedereen die taal leuk vindt en een goed gevoel voor humor heeft. Ik vind het echt een verrijking van mijn boekenkast en woordenschat!
(Voor de mensen die niet van taal houden en ook geen gevoel voor humor hebben zou ik het trouwens ook aanraden, misschien ga je dan toch van taal houden en gevoel voor humor ontwikkelen. Het is mogelijk!)

‘De Alfabetweter’ kost €15 en is te koop in vrijwel alle boekhandels en in veel webwinkels.

P1050204

3 thoughts on “Tip voor Taalfanaten: De Alfabetweter

  1. Oee zwaar geniaal! Ik kende her boekje helemaal niet. Jammer dat het vijftien euro kost. Want het is wel zoiets wat je graag in je boekenkast wil hebben natuurlijk. Ik lachte me dood om de viltstiftventer, bijvoorbeeld. :)

  2. Pingback: Recensie: Taal was echt heel saai, Jacob & Haver | Anieke Barth

Reageer

