Woord van de Week #8

Woord van de Week

Het achtste Woord van de Week alweer! Stiekem ben ik heel trots op mezelf dat ik het al acht weken weet vol te houden. Al zeven keer heb ik jullie een leuk woord gepresenteerd en volgens mij doet het Woord van deze Week niet onder aan zijn voorgangers! Het achtste Woord van de Week is…Prompt

prompt (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord)
1 dadelijk daarop; direct

Zodra ik op de blog van Ilse dit bericht voorbij zag komen, wist ik dat ‘prompt’ het woord van deze week zou worden.

Ik vind het een woord dat zo lekker uit de lucht komt vallen dat ik prompt de vrijheid heb genomen om het woord als zijnde verfspetters af te beelden in bovenstaande tekening. En met deze toelichting heb ik het woord ‘prompt’ direct in de praktijk gebruikt. Wiehoe, wat gaan we snel deze keer. Gelukkig zijn we nog lang niet klaar, nee nee!

Wat óók bijster leuk is aan het woord ‘prompt’ is dat je het zo’n beetje kan uitspreken ZONDER klinker! Prmpt dus. Al moet ik zeggen dat door de kleine opening van je mond, ontstaan door het laten klinken van de ‘p’, wel wat lucht kan ontsnappen die in de verte herkend zou kunnen worden als een ‘o’. Ik vind ook dat ‘prmpt’ precies uitdraagt wat het woord ‘prompt’ betekent: je moet dusdanig snel op een situatie reageren dat je nog maar net de tijd hebt om zo’n stel medeklinkers uit je mond te wurmen. Als je eigenlijk geen boe of bah meer kan zeggen, maar wél ‘prmpt’. Dat is prompt.

‘Prompt’ komt overigens ook voor in de Engelse taal. Nu is Engels een taal waar ik uitermate ongelukkig van word, maar met de wetenschap dat ik ook in Engeland eens fijn ‘prompt’ zou kunnen zeggen, ben ik toch weer een beetje gelukkiger. Echter, ‘Prmpt’ uitspreken met een Engelse ‘r’ is veel minder leuk dan met een Nederlandse ‘r’. Zo zie je maar weer hoeveel leuker Nederlands is dan Engels! (Ik duld geen tegenspraak.)

Trouwens, nog een leuk synoniem voor dit woord: pardoes. Van mij mag je kiezen welk van de twee je gebruikt!

Wat vind jij een ontiegelijk leuk woord? Laat een reactie achter!

4 thoughts on “Woord van de Week #8

  1. Well I’m afraid I have no choice but to disagree with you on one point. I do like the english ‘r’ much better and In my humble opinion the English language is at least as much fun as your preferred dutch. But of course, that’s my opinion and you are completely free do dismiss this entire writing and continue with your life as if nothing happened ;)

    But I really like this eighth Woord van de Week and I look forward to next week.

    Love you sweety! Kiss

Reageer

