Creatief schrijven

Afgelopen donderdag ging ik een dagje proefstuderen bij de opleiding waarmee ik in september ga beginnen: Leraar Nederlands. Ik heb me een tijdje terug al ingeschreven, maar vond het toch de moeite waard om de studie een dagje aan den lijve te ondervinden. Vandaar.

Associëren
Ik heb op deze dag drie colleges gevolgd, waaronder een college creatief schrijven. Dit is een van de vakken die ik in het eerste jaar zal krijgen. Tijdens dit college startten we met associëren. We kregen van de docent drie woorden waar we definities van moesten verzinnen.

  1. Pufaanvoer
  2. Hipperdeklinker
  3. Jaapmaatjes

Voor ‘pufaanvoer’ heb ik naar mijn mening de meest duidelijke definitie verzonnen:
Buizenstelsel waardoor door middel van hydraulische druk in porties lucht kan worden aangevoerd naar een doelobject.
Bij ‘hipperdeklinker’ had ik weinig associaties, bij ‘jaapmaatjes’ stelde ik me de twee sluitplaatjes voor van een rits die van twee kanten kan worden geritst.

Elfjes
Na het associatiegedeelte van het college begonnen we met het schrijven van gedichten. We werkten met een van de gemakkelijkste vormen: het elfje. De vorm zal bij de meesten wel bekend zijn:

woord
woord woord
woord woord woord
woord woord woord woord
woord

We startten allen met hetzelfde woord: ‘water’.

water
omsluit mij
laat mij zinken
de diepte in duiken
rust

Vervolgens het woord ‘sirene’. Bij dit woord heb ik drie elfjes geschreven, allen zeer verschillend.

sirene
ze zingt
lokt de mannen
zij zullen schipbreuk lijden
jammerklacht

sirene
loos alarm
het systeem faalt
er is niets gebeurd
flierefluiten

sirene
blauw wit
voor de lol
eerste keer op ambulance
uitproberen

Ik vond de opdrachten waarmee we werkten erg leuk. De twee andere colleges van die dag, taalgeschiedenis en non-verbale communicatie, vond ik beide ook erg leuk en interessant. Ik heb nog meer zin gekregen in de studie!

Wat stel jij je voor bij pufaanvoer, hipperdeklinker of jaapmaatjes? Wat voor elfje zou jij schrijven bij de woorden ‘water’ of ‘sirene’?

7 thoughts on “Creatief schrijven

  1. O jippie, wat leuk! Ik wist helemaal niet dat je z’n proefstudeerdag had, Aniek!! Lijkt wel een beetje op de meeloopdag die ik gehad heb. Al heb jij je natuurlijk al ingeschreven. En wat leuk, die elfjes! Dat heb ik ook een keer gedaan! Was in de tweede op de middelbare school. De leraren van onze scholengemeenschap zouden van verschillende soorten gedichten de beste uitkiezen en die bundelen in een boekje van onze scholengemeenschap. Mijne kwam erin. Hij ging over school en ik heb het boekje nog steeds. =)

Reageer

