Woord van de Week #7

Woord van de Week

Op de valreep! Het zevende Woord van de Week is daar!

Bedankt voor het wachten.

Na zo’n zonnige week als afgelopen dagen zou een zonnig woord uitermate toepasselijk zijn. Uiteraard sta ik dan voor een keuze: doe ik wat toepasselijk is, of ga ik voor de ultieme verrassing? Jullie mogen het zeggen: hier is het Woord van deze Week!

Desalniettemin


Desalniettemin is een woord dat ik zelf enorm leuk vind. Klaarblijkelijk jullie ook, te zien aan het aantal mensen dat dit woord gesuggereerd heeft. Voor al deze mensen zal deze edititie van het Woord van de Week dan ook een feest van herkenning zijn. Hoera!

des·al·niet·te·min (bijwoord)
1. toch, nochtans

Wat een lekker lang woord hè, desalniettemin. Veertien letters verdeeld over vijf lettergrepen. ‘Toch’, synoniem voor dit woord, staat met vier letters en slechts één lettergreep dan ook in een schril contrast met ‘desalniettemin’. Voor iedereen die niet per se kort en bondig wil spreken of schrijven, zou ik dan ook aanraden om lekker ‘desalniettemin’ te gebruiken.

Laten we dit lange woord eens uitpluizen. Vanzelfsprekend met behulp van een voorbeeld.

Ik zit het liefste de hele vakantie op mijn luie reet. Desalniettemin heb ik genoten van de actieve wintersportvakantie. 

Stel je even iemand voor die dit zegt. Stel je daarna even voor dat degene die dit zegt bij het gebruik van het woord ‘desalniettemin’ zijn ogen iets verder opent, een vingertje in de lucht steekt en als het ware een komma uitspreekt tussen ‘desalniettemin’ en ‘heb’ (zie afbeelding).
Wat zien we dan? Juist: charisma. En dat is wat we willen. Ja, jij ook.

Mocht je je dus afvragen waarom mensen je nooit eens interessant vinden, dan ligt dat waarschijnlijk doordat je het woord ‘desalniettemin’ niet genoeg gebruikt. Het is de sleutel naar succes, dat je het maar even weet. Je hele carrière kan een spectaculaire wending krijgen door simpelweg eens ‘desalniettemin’ te laten vallen. Echter, ook bij dit prachtige woord geldt: overmatig gebruik kan schadelijke effecten hebben. Teveel van het goede, bij wijze van spreken.

Desalniettemin (!!!) is ‘desalniettemin’ de moeite waard. Dat wilde ik maar even zeggen. Ook voor dit woord geldt overigens dat wanneer je het gebruikt in mijn bijzijn, je mijn dag helemaal goed kunt maken.

Tot volgende week!

2 thoughts on “Woord van de Week #7

  1. Ghihi, mooi woord voor galgje eigenlijk! Maar wel grappig. Ik had een hele tijd lang een abonnement op dit woord toen ik nog maandelijks een hoofdstuk van een verhaal postte (op mijn oude site, duizend jaar geleden). Op den duur vond ik het een beetje saai worden en ben ik gaan Googlen naar synoniemen van het woord. Ik kwam ook op “toch” en “ondanks” uit, inderdaad! En op “niettemin”. =D

Reageer

