Ode aan het notitieboek

Ik ben niet bijzonder materialistisch ingesteld, maar er zijn dingen waar ik echt een zwak voor heb en waar ik maar nooit genoeg van kan hebben of krijgen. Ik weet dat ik niet de enige ben, dat er velen zijn die net als ik bezwijken onder het gevoel, aangezicht of idee van, jawel: notitieboekjes.

Redenen waarom het ALTIJD een goed idee is om een notitieboekje te kopen:

  1. Briljante ideeën gaan nooit verloren: Met een notitieboekje en een pen kun je ze opschrijven en een tijdje op het idee broeden.
  2. Sommige zijn heel erg mooi. Van mooie dingen word je blij en dat is goed.
  3. Heb je al tig notitieboekjes? Ooit zullen ze vol raken. Sla dus op tijd meer in, je weet maar nooit.
  4. Heb je er toch echt al veel te veel, maar kan je die ene echt niet laten liggen? Er is altijd nog de optie om het boekje (weliswaar met pijn in je hart) cadeau te doen aan iemand anders. Uiteraard in de hoop dat iemand datzelfde voor jou zal doen.

Ik heb een bescheiden collectie van drie notitieboekjes die ik momenteel in gebruik heb, er gingen hen veel voor en er zullen er nog veel na komen:

Only Natural

WereldwinkelDit boekje heb ik vorig jaar van een vriendin gekregen toen ik jarig was. Je zult me vast begrijpen als ik zeg dat ik met wijd open mond het ding zat aan te gapen, zo mooi vond ik het. Ik gebruik hem sinds 25 november als een soort dagboek. Ik heb het zowaar een flinke tijd volgehouden om iedere avond in bed een heel stuk te schrijven, maar natuurlijk komt er dan altijd het moment dat je het een aantal keer vergeet en zodoende ontstond er een gat van twee maanden, dat ik nu krampachtig probeer in te halen.

Op het label stond: This original bound notebook is handcrafted from Indian buffalo leather by artisans employed in a traditional craft. Kijk, dat zijn nou fijne spullen.

Hema

HemaHet volgende boekje laat de noodzaak van notitieboekjes zien; dit boekje gebruik ik namelijk om mijn freelance schrijfopdrachten in bij te houden. Puur zakelijk dus. Oorspronkelijk kreeg ik dit boekje van mijn moeder, nadat ik mijn kinderboek ‘De Maankonijntjes’  had gepubliceerd en gepresenteerd. Om nog meer creativiteit in kwijt te kunnen. Wat ik nou lekker vind aan zo’n boekje, is dat je hem goed plat kunt neerleggen door de ringband.

Paperblanks

PaperblankEn dan nu mijn nieuwste aanwinst: mijn eerst notitieboekje van het merk Paperblanks. Na maanden zwijmelen bij het rek met deze boekjes in de boekhandel, heb ik de stap gezet en hem gekocht. Type Old Leather in de kleur blauw: ik vind hem helemaal fantastisch. Je kunt hem dichtvouwen en afsluiten met een magneet die in de flap zit verwerkt. Ik vind hem zo mooi! Ik raakte spontaan geïnspireerd voor een verhaal, dus ik kocht hem voor het goede doel.

Nu ben ik vast niet de enige met een notitieboekjes-verslaving. Ik kan dit zelfs met enige zekerheid zeggen. Toch zal ik ook niet de enige zijn die alsmaar moeite heeft met het daadwerkelijk vólschrijven van de boekjes. Al ben ik met mijn dagboek goed op weg, hoor. Mijn freelance-boekje zal afhankelijk van de opdrachten die ik nog krijg wellicht ooit vol komen te staan. Mijn Paperblanks móet van mij gewoon vol. Ik weet dat het mogelijk is. Kijk maar eens op de blog van Ilse, die maarliefst tien Moleskines heeft volgeschreven.

Tips voor die mensen die altijd al een notitieboekjes-verslaving hadden willen hebben:

  1. Loop naar een winkel waar ze Paperblanks en Moleskines verkopen.
  2. Wacht af.
  3. Daar ga je.

Er is geen ontkomen meer aan, maar het is heerlijk. Daarbij ook nog eens gezonder dan sigaretten, alcohol en drugs. Eén en al voordeel dus.

Hoe zit het met jouw verslavingen?

5 thoughts on “Ode aan het notitieboek

  1. Haah, vet hé! Die ene van Only Natural is denk ik zelfs m’n favoriet van de drie hierboven. Al kan ik er volledig mee inkomen dat die ringbanddingen ook erg fijn zijn. Vooral omdat je niet met het probleem zit met het omslaan van de bladzijden die misschien loslaten of losscheuren; je kunt ze gewoon echt ómslaan. En wat lief toch van je dat je hebt gelinkt. =) Ik heb nu al zin om mijn eigen post te maken over de notitieboekjes. Want die tien Moleskines? Daar komen binnenkort dus ook weer meer Paperblanks bij te staan! =D

  2. Pingback: Paperblanks: mijn volgende generatie notitieboekjes! | Ilse ten Have

Reageer

