Woord van de Week #6

Woord van de Week

Hou je vooral niet in, laat je helemaal gaan en juich, jubel en joel erop los! Je hebt er namelijk de allerbeste reden voor: Er is weer een nieuw Woord van de Week! Wat duurt een week toch lang als er iets leuks te wachten staat aan het einde ervan. Gelukkig kunnen we nu allemaal gerust ademhalen en direct overschakelen op huiveren. Dames en heren, kijk en huiver, het Woord van de Week luidt:

Puik!

  1. puik (het; o)
    het beste
  2. puik (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord)
    best, uitmuntend

Puik is nou typisch zo’n woord dat zichzelf eigenlijk al uitlegt. Je zou je kunnen afvragen waarom ik dan nog zou proberen om er over uit te wijden, echter denk ik dat ik het woord ‘puik’ niet recht doe als ik het slechts voor zichzelf laat spreken. Want hoe puik het woord puik van zichzelf al is, het kan nooit kwaad om dat nog even extra te benadrukken. Dus.

Het woord ‘puik’ gebruikte ik maar al te graag toen ik ongeveer elf jaar oud was. Ik vond het ronduit hilarisch. In het jaar dat ik dit woord ging gebruiken ging ik ook voor het eerst in de zomervakantie naar een kamp. Daar legde ik aan de andere deelnemers uit dat ik dit woord graag gebruikte en dat ze er vooral niet raar van op moesten kijken als dat dus gebeurde. Tot mijn grote vreugde zei iemand anders toen ‘oh, maar ik gebruik het zelf ook heel vaak!’. Je kunt je vast voorstellen hoe ik reageerde. Ik vond het geweldig en was woest enthousiast over deze verbindende factor. Ik was helemaal in mijn nopjes. Wat een puikheid!

Puik in de praktijk
Het volgende gesprekje zou zomaar tussen twee (of meerdere) personen plaats kunnen vinden (ahum):

“Goh, de blog van Anieke is echt puik zeg.”
“Jahaa, haar blog behoort ook echt tot het puik van het internet, hoor!”
“Ik geloof het meteen, iets puikers ben ik zelden tegengekomen.”
“Ja, maar het is dan ook echt wel heel erg puik.”
“Ja inderdaad.”

Het gebruik van ‘puik’ lijkt me niet bijster ingewikkeld. Mocht jijzelf spreken in termen van ‘vet cool’, ‘aangenaam’, ‘leuk’, ‘plezant’, ‘chill’ of iets van dergelijke strekking, dan zou ik je graag willen voorstellen om eens het woord ‘puik’ te gebruiken. Als je het te spannend vindt om het direct in het openbaar te doen, dan kun je het ook voor de spiegel tegen jezelf zeggen, of opnemen met een camera en jezelf terugkijken. Je zult gegarandeerd tot de conclusie komen dat ‘puik’ echt een spectaculair woord is om te gebruiken. Succes gegarandeerd.

Puik is dus gewoon puik. Dat is de meest concrete uitleg waarom dit woord zo fijn is.
Tot volgende week!

Wat vind jij puik? Laat een reactie achter!

3 thoughts on “Woord van de Week #6

  1. Het woord van de week met bijbehorende uiteenzetting is weer super-puik!… Of is dit een tautologie en heeft het woord ‘puik’ op zichzelf al deze zeggingskracht?

Reageer

