Recept: Kruidcakejes met kokosbloesemsuiker

Kokosbloesemsuiker is echt een van de beste ontdekkingen die ik in het afgelopen half jaar heb gedaan. Op een dag besloot ik namelijk om te stoppen met het eten van snelle, geraffineerde suikers. Simpelweg omdat ik het idee had dat ik daar erg gevoelig voor was. Om toch voedsel te kunnen zoeten begon ik kokosbloesemsuiker te gebruiken. Heerlijk! Vandaag laat ik jullie een heel lekker recept zien om kruidcake te maken met deze vorm van suiker!

P1050077

P1050083
Allereerst: Wat is kokosbloesemsuiker?

Kokosbloesemsuiker is een natuurlijke suiker die wordt gewonnen uit biologische kokosbloesem.  Het is voor zover bekend de gezondste vorm van suiker. Dit heeft drie redenen:

1. Kokosbloesemsuiker is volledig ongeraffineerd
2. Deze suiker zit boordevol goede voedingsstoffen als B-vitamines, magnesium, ijzer, zink en kalium
3. Het scoort laag op de Glycemische index. Dit betekent dat kokosbloesemsuiker langzaam en gelijkmatig veel energie afgeeft: weg suikerdips!
De suikerdips waren de reden dat ik geen geraffineerde suikers meer wilde eten.

Is kokosbloesemsuiker lekker?

Ja! Ja! Ja! Ik durf zelfs te zeggen dat kokosbloesemsuiker de lekkerste suiker is die ik ooit heb gegeten. Je kunt wanneer je kookt of bakt vrijwel altijd de ‘gewone’ suiker die in het recept gebruikt is, vervangen door kokosbloesemsuiker. Vaak is het wel aan te raden iets minder te gebruiken dan het aantal grammen dat voor gewone suiker aangegeven staat.

Kokosbloesemsuiker heeft een heel eigen smaak die volgens mij heel gangbaar is. Lekker zoetig, maar wel met een iets kruidig accent. Wanneer je deze suiker bijvoorbeeld door de havermoutpap doet in plaats van bruine suiker, is de smaak vergelijkbaar, echter is die van kokosbloesemsuiker naar mijn smaak verfijnder en interessanter!

En dan nu het echte recept.

KRUIDCAKEJES MET KOKOSBLOESEMSUIKER

Ingrediënten (12 kleine cakejes)
150 g boter
150 g kokosbloesemsuiker (iets minder is ook goed te doen!)
1 snufje zout
1,5 el speculaaskruiden + een halve theelepel kaneel
3 eieren
150 g zelfrijzend bakmeel

Bereiding
Verwarm de oven voor op 175 graden.
Doe de boter en de kokosbloesemsuiker in de beslagkom en mix deze tot een romig geheel. Voeg hierna het zout en de speculaaskruiden samen met de kaneel toe aan het mengsel. Vervolgens voeg je één voor één de eieren toe. Voeg pas een nieuw ei toe wanneer het vorige volledig is opgegaan in het mengsel. Wanneer alle eieren zijn toegevoegd voeg je het zelfrijzend bakmeel toe. Doe dit door middel van een zeef. Schep het meel door het mengsel met een lepel. Niet roeren, want dan wordt het geheel minder luchtig!

Schep het deeg in de muffinvormpjes en zet alles in de oven. Laat het 18-20 minuten bakken, prik erin met een satéstokje om te kijken of ze goed gaar zijn. Kleeft er nog beslag aan het stokje, dan moeten ze iets langer. Is dat niet zo, dan zijn ze klaar!

P1050079

Smullen maar! Van deze cakejes krijg je dus geen hevig schommelende bloedsuikerspiegel, wat er dus voor zorgt dat je niet meer van die vermoeiende suikerdippen krijgt. Toch is de beste reden om deze cakejes te maken dat ze gewoon heel erg lekker zijn!

Eet jij veel suiker? Wat zijn jouw gezonde eetgewoontes? Laat een reactie achter! 

5 thoughts on “Recept: Kruidcakejes met kokosbloesemsuiker

  1. Als ik geen suiker wil gebruiken, gebruik ik vaak Stevia. In kruidenthee hartstikke lekker (vind ik), maar niet om mee te bakken. Van kokosbloesemsuiker had ik nog nooit gehoord, maar het klinkt lekker!

Reageer

