Woord van de Week #5

Woord van de Week
Ziehier, het vijfde Woord van de Week! Dit kleine jubileum wordt gevierd met – hoe kan het ook anders – een prachtig woord. Een woord dat is genomineerd door een bezoekster! De bron van mooie woorden is werkelijk onuitputtelijk en er zullen dan ook nog vele edities volgen. Ik zal tot in den treuren mooie woorden te berde brengen! Razend enthousiast werd ik bij het lezen van het genomineerde woord:

Warempel

  1. wa·rem·pel (bijwoord) 
    waarachtig 
  2. wa·rem·pel (tussenwerpsel) 
    warempel, hij lacht!

Het zal jullie allen vast niet zijn ontgaan dat de woorden die ik over het algemeen uitlicht geen woorden zijn die in het huidige dagelijks leven nog veel worden gebruikt. Warempel is net zo’n woord. Een Hollandser uitroep van algehele verbazing en verrukking is er denk ik niet, maar aangezien wij Nederlanders ons mooie taaltje maar al te graag laten verdrijven door het Engels, beginnen woorden als deze langzaam in vergetelheid te geraken. Dat is jammer, maar daarom ben ik er! En jullie! Samen staan we sterk. Geef ‘Warempel’ weer een kans!

Toch ben ik het woord ‘warempel’ afgelopen week nog tegengekomen. Ik was een paar daagjes naar Limburg en trof daar op een heuglijk moment een bed & breakfast die ‘Villa Warempel’ heette. Ik had er niet op kunnen komen, maar wat een geweldige naam.

Hoera voor voorbeelden!

  1. Warempel! Ik wist niet dat er zoveel leuke woorden bestonden!
  2. Warempel! Ze houdt het al vijf weken vol! Wie had dat gedacht?

‘Warempel’ vind ik op een bepaalde manier ook een bijster positieve uitroep. Vaak worden in situaties zoals bovenstaande niet nader te noemen tussenwerpsels uitgekraamd die het onderwerp op een meer negatieve manier belichten. Een milde variant is bijvoorbeeld ‘jemig’. Andere woorden laat ik liever achterwege.
Bij een woord als ‘jemig’ kan ik me een gezicht voorstellen met verveelde ogen en een mond met subtiel omlaag hangende mondhoeken. Als je daartegenover het woord ‘warempel’ plaatst, kun je je voorstellen dat het gezicht wordt gesierd door vrolijke ogen en een aangenaam verrast openhangende mond. Klaarblijkelijk zijn lichaamstaal en spreektaal onlosmakelijk verbonden. Wie had dat gedacht!

Zijn er meer mensen die ‘warempel’ weer willen doen herleven? Doe met mij mee! Laat het drukken op een t-shirt of fleur Nederland op met ‘warempel’ in graffiti. Vlaggetjes met het woord erop vind ik het allerleukste. Stuur me in dat geval een foto!

Tot volgende week!

4 thoughts on “Woord van de Week #5

  1. Zelf gebruik ik het woord nooit, maar het is wel een leuk woord. Het woord grimassen zeg ik wel eens en dan kijkt iedereen me aan van ‘uit welke tijd kom jij?’
    Je mag trouwens altijd een lay-out gebruiken die ik heb, geen probleem :)

  2. Haha wat grappig: Vila Warempel! En nee ik gebruik dit woord nooooooit ;p ik vind het een beetje een woord wat mijn oma zou kunnen gebruiken haha!

    lIefs Rosie

Reageer

