Woord van de Week #4

Woord van de Week
Deze week voor het eerst in de geschiedenis van het Woord van de Week: een zelfstandig naamwoord. Na alle bijwoorden, voegwoorden en bijvoeglijke naamwoorden (al dan niet predicatief gebruikt) is er dan eindelijk ruimte voor een echt ding. Een iets. Een zelfstandig naamwoord.

Hooggeëerd publiek, ik presenteer u:

Spektakel

Toen ik ongeveer vijftien jaar oud was kwam ik – bij over het algemeen heel gewone gebeurtenissen – nogal eens op de proppen met het commentaar: “Goh, wat een spektakel” of simpelweg “spektakel”. Ik vond het destijds klaarblijkelijk zo’n leuk woord dat het woord ‘spektakel’ evolueerde tot mijn stopwoordje. Nu ik ouder ben, is mijn liefde voor dit woord nog altijd niet uitgestorven, hoewel ik blij ben dat het niet meer mijn stopwoordje is. De treurige kant van het verhaal is echter dat mijn stopwoord nu ‘zeg maar’ is. Dat is natuurlijk ook niet veel charmanter.

spek·ta·kel (het; o; meervoud: spektakels)
1 schouwspel, vertoning
2 luidruchtig optreden; drukte, lawaai

Spektakel is een vierkant woord. Een woord met harde hoeken en scherpe randen. Wanneer je het uitspreekt, kun je het dan ook lekker laten knallen, zoals het een waar spektakel betaamt. Een extra bombastisch effect kan worden bereikt door bij de uitspraak extra h’s toe te voegen: Sphekthakel. Breng het groots en meeslepend.

Het is leuk om iets een spektakel te noemen, immers, bijna niemand doet het nog en dat maakt het des te spectaculairder wanneer jij het wél gebruikt. Kijk maar eens naar het verschil:

  1. Ik ging naar de uitvoering van het kleuterballet, het was een geweldige vertoning.
  2. Ik ging naar de uitvoering van het kleuterballet, het was een geweldig spektakel/sphekthakel.

Wat moet dat een grootse en meeslepende voorstelling zijn geweest! Getalenteerde kleuters die de meest complexe choreografieën uitvoeren, de jochies die de meisjes keurig met één arm in de lucht steken, perfect gesynchroniseerde pirouettes, noem maar op.
Een geweldige vertoning is iets waarover je zegt: ‘Ja maar als het je éigen kind is! Dan is dat toch werkelijk léuk!’.
Een spektakel daarentegen heeft niets te maken met een relatief niveau of onvoorwaardelijke ouderlijke trots. Een spektakel is iets waar je wiebeltenen en klotsende oksels van krijgt, waar je maar niet over uit kunt hoe geweldig het wel niet is en waar je een levenslange herinnering aan over houdt.

In dat verband gebruikte ik het overigens niet, het woord spektakel. Destijds ging het ongeveer zo:

Iemand: “Ik loop even naar de brievenbus om deze brief op de post te doen”
Ik: “Spektakel”

Of:

Iemand: “Vandaag gaan we op de koffie bij tante Miep”
Ik: “Goh, wat een spektakel”

In dit verband is het woord spektakel dus cynisch bedoeld. Dat kan natuurlijk ook. Wat een onwijs veelzijdig woord! Hoera!

Wat vind jij nou een waar spektakel? Laat een reactie achter! Ook kun je op die manier een woord aanmelden voor de Woord van de Week audities. Deze vinden zeer besloten plaats, maar als je woord wint ben je toch een soort trotse papa of mama!

3 thoughts on “Woord van de Week #4

  1. Moet je eens een kleuter een bord laten leegeten, van iets dat die kleuter dus absoluut niet wil eten… Da’s echt spektakel!

Reageer

