Kinderwoorden

Sinds mensenheugenis leren kinderen praten. Ze horen volwassenen spreken en intuïtief weten ze dat ze, wanneer ze dit na gaan doen, ze een stuk meer voor elkaar zullen krijgen dan eerst. Ook ik heb uiteraard ooit leren praten. Toch verliep het aanleren van de Nederlandse taal niet geheel soepel. Er zijn een aantal woorden die ik consequent verkeerd uitsprak. Uiteraard ben ik niet de enige die een taal met horten en stoten heeft geleerd, maar toch wil ik graag een aantal woorden met jullie delen die ik vroeger verkeerd uitsprak en waarvan ik nu denk ‘waarom zou je het ook eigenlijk níet zo zeggen?’.

      • OmweerOmweer
        Allereerst beginnen we met het kindersynoniem voor ‘onweer’: Omweer. Het klankverschil tussen de ‘n’ en de ‘m’ is voor kinderen met het concentratievermogen van een ei natuurlijk lastig waar te nemen. Bovendien, als kind hoor je ook dat je ouders zeggen ‘het weer is omgeslagen’ of ‘het weer slaat om’. Daarbij is het voor een kind een tamelijk heftige gebeurtenis als het onweert. Dit maakt dan ook dat onweer voor een kind het ultieme omslaan van het weer betekent. Omslaan + onweer = omweer. Waarom ook niet.

  • broterhamverbeteraarBroterham
    Het woord boterham is zo mogelijk een van de minst begrijpelijke woorden voor kinderbreintjes. Waarom heet een stukje van een brood een boterham? Zou het niet slechts een boterham mogen worden genoemd wanneer de betreffende plak brood belegd is met boter en ham? Of zelfs alleen de combinatie van boter en ham? Ik wil bij deze graag pleiten voor het gebruik van ‘broodplak’ of ‘broodje’ als vervanging van het woord ‘boterham’. Spaar al die arme kindertjes! Zeg nee tegen de boterham. In Groningen en Drenthe is het traditioneel al doorgevoerd. Neem je voorbeeld aan deze pioniers!
  • RondomdeRondomde
    Dit is – in tegenstelling tot voorgaande kinderwoorden – een woord dat niet ‘verkeerd’ wordt uitgesproken door de meerderheid van de Nederlandse kindertjes. Ik deed het echter wél. Rondomde was mijn woord voor ‘rotonde’. Het woord ‘rond’ was reeds aanwezig in mijn vocabulaire. ‘Rondom’ deed langzaam zijn intrede. In de auto was ik ook al bekend met de beruchte cirkels op de weg. Ik hoorde dat mijn moeder ze ‘rondomde’ noemde. Ik kon alleen maar niet begrijpen rondom wát dan precies. Rondom de cirkel? Rondom de weg? Het bleek uiteindelijk dus te gaan over cirkelvormige verkeerspleinen.
    Rondomde cirkelvormige verkeerspleinen dus.
  • ZobiezoZobiezo
    Zobiezo is dan weer wél een woord dat meerdere mensen ten onrechte gebruiken. Niet alleen kinderen. Ook jongeren, adolescenten en zelfs volwassenen hoor ik regelmatig deze akelige taalverminking gebruiken. Het woord ‘sowieso’ (want zo schrijf je het echt) kent vele verschijningsvormen: ‘Zowiezo’, ‘zobiezo’, ‘sowiezo’, zelfs ‘zoiezo’ zie ik tot mijn grote verdriet regelmatig verschijnen op nota bene openbare plaatsen. Natuurlijk sta ook ik niet geheel onschuldig in deze zaak: Als kind heb ik ook jarenlang ‘zobiezo’ gezegd. Dit kun je wat mij betreft scharen onder ‘kinderlijke onschuld’. Toch vind ik dat iets als ‘volwassen onschuld’ niet bestaat. Zeker niet wanneer het gaat om het verkeerd gebruik van ‘sowieso’.
  • AnnemienjumfolieAnnemienijumfolie
    Laat ik hier kort en krachtig over zijn: Het woord aluminiumfolie is toch veel te hoog gegrepen voor een onschuldig kind? Het woord ‘zilverfolie’ is veel beter te begrijpen, spreekt tot de verbeelding (het is immers echt zilverkleurig), algemeen gebruikt en minder moeilijk om uit te spreken. Al is ‘annemienjumfolie’ natuurlijk wel enorm schattig, al zeg ik het zelf.

Welke woorden sprak jij vroeger anders uit dan ze de bedoeling zijn? Laat een reactie achter!

3 thoughts on “Kinderwoorden

Reageer

