Woord van de Week #2

Woord van de Week

En jawel, daar is ‘ie weer: Het Woord van de Week! Jullie hebben allen natuurlijk een volle week in spanning geleefd, piekerend over de vraag welk woord deze week verkozen en benoemd zou worden. Heel begrijpelijk, het was voor mij ook een wilde zoektocht in de jungle des woordenschats. Echter, het woord is gevonden. Ik presenteer jullie allen met trots:

_DSC9866


Het woord ‘bijster’ is een zogezegd predicatief bijvoeglijk naamwoord. Wat een heerlijke term, maar ook al houd ik nog zo van de Nederlandse taal en talen in het algemeen, deze term doet bij mij geen belletje rinkelen. Na enige research ben ik er achter:

Een predicatief gebruikt bijvoeglijk naamwoord staat onder meer in zinnen waarin een koppelwerkwoord wordt gebruikt. Het hoort dan bij het naamwoordelijk deel van het gezegde. Voorbeeld: Het Woord van de Week is geweldig.
Ook als een bijvoeglijk naamwoord gebruikt om een bepaalde gesteldheid aan te geven, is het predicatief gebruikt. Voorbeeld: Opgetogen schrijft zij haar blog of vind je haar niet rustig?
Bijster is daarnaast ook een bijwoord en kan worden gebruikt als een alternatief voor het woord ‘zeer’: bijster interessant

Zo. Weer wat geleerd. Na het functionele gedeelte kunnen we nu eindelijk beginnen met het gedeelte dat we natuurlijk allemaal het leukste vinden: Het uitgebreid pleidooi.

Bijster is een woord dat ik zelf erg graag gebruik, met name als vervanging van ‘zeer’. Het woord ‘bijster’ voegt een stukje magie toe aan een zin. Net als vorige week geef ik hier een voorbeeld van:

“Vorige week heb ik een workshop macrameeën gevolgd, ik vond het zeer interessant.”
“Vorige week heb ik een workshop macrameeën gevolgd, ik vond het bijster interessant.”

Hoe interessant moet dat wel niet geweest zijn? Bijster interessant gaat verder dan gewoon interessant. Bij het gebruik van bijster interessant stel ik me zo voor dat de spreker tijdens de desbetreffende workshop werkelijk zijn geest heeft weten te verruimen en erachter is gekomen dat macrameeën toch echt zijn of haar roeping is.
Kijk, natuurlijk weet ik ook wel dat het in het echt niet zo werkt, het gebruik van ‘bijster interessant’ betekent in mijn geval simpelweg dat ik er van onder de indruk was hoe interessant iets is geweest, maar in het Woord van de Week gaat het natuurlijk niet om de werkelijkheid.

Verder: het gezegde het spoor bijster zijn klinkt me zo heerlijk kwijt in de oren. Je bent niet zomaar het spoor kwijt, maar het spoor bijster. Ik stel me daarbij een enorme verwarring en onthutsing voor: Het spoor is kwijter dan kwijtst. Genieten, toch?
Ik zou zeggen, probeer de komende week ergens een momentje te vinden waarop je het woord ‘bijster’ aan je gebabbel kunt toevoegen. Gooi het erin alsof het een lieve lust is! Je zou zelfs nog kunnen proberen het te doen bij mij in de buurt, als je de kans krijgt. Dat zou ik zeer appreciëren.

Tot volgende week!

5 thoughts on “Woord van de Week #2

  1. Ik ben het spoor bijster,
    al die moeilijke termen
    Weet het te gebruiken
    maar niet het waartoe en waarom
    Bijster en spoor
    slaat op Wijster en kaping
    maar dat is voor jouw tijd….

  2. Pingback: Woord van de Week #3 | Anieke Barth

  3. ‘Kwijter dan kwijtst’ :)! Eindelijk een treffende omschrijving van een complex gevoel dat zich wel eens meester van mij maakt.
    De vragende gezichten van mijn huisgenoten, die een dergelijke situatie verder compliceren, kan ik voortaan gelukkig beantwoorden met de simpele kreet ‘bijster!’

Reageer

