Introductie: Woord van de Week #1

Het is belachelijk hoe weinig ik eigenlijk op mijn blog plaats. Zeker wanneer je kijkt naar hoeveel ik van taal houd (bereveel). De laatste keer dat ik iets postte is alweer maanden geleden. Daarom roep ik bij deze een nieuwe rubriek tot leven: Het Woord van de Week.

Afbeelding

Waarom deze rubriek? Wel, om verschillende redenen:

    1. Houd de discipline erin!
    2. Wat zijn woorden toch eigenlijk leuk!
    3. Vergroot je vocabulaire!
    4. En nog veel meer!

Hoe gaat de rubriek Woord van de Week eruit zien? (Deze uitleg lijkt nu erg gericht op mensen met uitzonderlijk veel behoefte aan duidelijkheid en een groot ik-wil-weten-waar-ik-aan-toe-ben gevoel, maar ook als je jezelf daar niet in kunt vinden: Lees het maar door, voor het geval je later eens een Woord van de Week leest en niet weet wat je nou weer overkomt).

Stapsgewijs:

  • Introductie van het Woord
    Het woord wordt geïntroduceerd door middel van een afbeelding zoals die hierboven is weergegeven. Ambachtelijk getekend door mijzelf met als doel een indruk te geven van het gevoel dat ik bij een bepaald woord krijg. 
  • Definitie van het woord
    Jawel, een definitie. Opdat er maar geen misverstanden over het woord en het gebruik ervan mogen ontstaan.
  • Uitgebreid pleidooi
    Na de introductie volgt een pleidooi voor het genoemde woord. Waarom ik vind dat het woord het verdient om die week in de schijnwerpers te staan en een verdere liefdesverklaring, indien dat van toepassing is.
  • Eventueel loflied
    Voor vele woorden zullen een introductie met bijbehorende tekening en een pleidooi voldoende zijn. Ik twijfel er echter niet aan dat sommige woorden nét even wat meer aandacht verdienen. Voor deze woorden zal ik een kort loflied/lofgedicht schrijven.

En dan nu! Het eerste Woord van de Week. Reeds genoemd in de bovenstaande uitleg. Het woord van de week luidt:

P1050023

ech’ter, voegw. bw., 1. ter uitdr. van een beperkende tegenstelling: niettemin, evenwel: dat is echter niet gebeurd; -2. (veroud.) en echter, en toch.

Ik zou zeggen: Hoera voor het prachtige woord ‘echter’. Ik vind het persoonlijk in een hoop gevallen een wat charmanter alternatief voor het woord ‘maar’. Neem nou de zin:

“Ik heb gezegd dat ik er om vijf uur zou zijn, maar de trein had vertraging, dus het wordt een uurtje later.”
Tegenover: “Ik heb gezegd dat ik er om vijf uur zou zijn. Echter, de trein had vertraging, dus het wordt een uurtje later.”

Echter brengt een stukje lucht in de zin. De spreker kan na het woord ‘echter’ een korte pauze laten vallen, zijn kin fier omhoog houden, een interessante blik in de ogen nemen en de spanning van het gesprek daarmee verhogen, om vervolgens verder spreken alsof er niets is gebeurd. De lucht die op dat moment in het gesprek gebracht wordt, heb ik letterlijk als lucht getekend bij de impressie van het woord. Ook geeft ‘echter’ ruimte voor een stukje bezinking, het heeft iets aards. Dit heb ik afgebeeld in de tekening door regenwormpjes door de aarde te laten kruipen. Na de pauze, door ‘echter’ gecreëerd, zal de luisteraar een groot ontzag voor de spreker voelen en tijdens de rest van het gesprek vanzelfsprekend aan diens lippen hangen.

Echter, ik weet natuurlijk ook wel dat het in het echt een lang niet zo’n indrukwekkend effect heeft op het gesprek als ik hierboven beschreef, maar toch. Echter is een heerlijk woord. Een woord dat naar mijn mening een stuk mooier klinkt dan ‘maar’. In plaats van een dikke ‘maar’ de zin in te knallen kun je ‘echter’ er als het ware doorheen laten zuchten. Even genieten van het hoge zen-gehalte van het woord en dan gewoon maar weer lekker doorbrabbelen.

Tot volgende week!

(Tot mijn grote spijt en waarschijnlijk jullie verdriet deze week geen loflied, echter, volgende week kun je dat wellicht wél verwachten!)

3 thoughts on “Introductie: Woord van de Week #1

  1. Pingback: Woord van de Week #2 | Anieke

  2. Pingback: Woord van de Week #3 | Anieke Barth

Reageer

